S ohľadom na stav pozostatkov čaká policajtov, vyšetrovateľov a ďalších odborníkov dlhá a neľahká úloha, tvrdí činiteľ francúzskej polície, ktorý je zodpovedný za vyšetrovanie katastrofy lietadla.
„Letecká katastrofa spôsobila veľké poškodenie obetí a my sme nenašli jediné telo, ktoré by nebolo poškodené. Pozbierali sme časti tiel a biologický materiál,“ povedal plukovník Patrick Touron, zástupca riaditeľa kriminálneho ústavu národnej polície. Z jeho vyhlásenia jasne vyplýva, že identifikácia tiel 150 obetí z lietadla bude zložitá.
Prvou veľkou komplikáciou je samotný terén, v ktorom k nešťastiu došlo. „Sú to svahy so sklonom 40 až 60 stupňov, kamenná suť. Niektoré časti pátrania museli vyšetrovatelia odvolať vzhľadom na terén, v ktorom hrozia zosuvy, čo predstavuje riziko pre policajtov pracujúcich na mieste nešťastia. To je dôvod, prečo vyšetrovateľov neustále sprevádzajú vysokohorskí policajti, ktorí ich s pomocou lán istia,“ dodal.
„Bezpečnosť je pre nás kľúčová, ale v dôsledku toho sa hľadanie obetí predlžuje, čo nás nesmierne mrzí,“ povedal Touron. Nájdené ľudské pozostatky vrtuľníky prepravujú do laboratória, ktorý si polícia vytvorila v mestečku Seynes, ktoré je vzdialené asi desať kilometrov od miesta nehody. Tam sa polícia z pozostatkov snaží získať maximum informácií.
V laboratóriu, ktorého presnú lokalizáciu policajti taja, pracuje asi päťdesiat súdnych lekárov a dentistov i policajtov na identifikáciu obetí. „Zmobilizovali sme policajné techniky podieľajúce sa bežne na vyšetrovaní scén zločinu, aby sme mohli vrátiť telá obetí ich najbližším v čo najkratšej dobe,“ povedal Touron.
Za podobných okolností, keď sú telá takto značne poškodené, môže byť užitočná každý prvok, ktorý vyšetrovatelia na mieste katastrofy nájdu, či už zubné odtlačky, šperky, doklady či odtlačky prstov. „Je potrebné povedať, že pri podobných katastrofách sa 90 percent indentifikácií vykonáva podľa zubných záznamov,“ spresnil Touron. „Je to presný prvok pre identifikáciu aj u tých tiel, ktoré sú po páde značne poškodené,“ dodal. Od začiatku pátrania sa podľa neho do laboratória dostalo na preskúmanie už 400 až 600 rôznych častí pozostatkov obetí.
V laboratóriu už odborníci pracujú podľa bežne zavedených postupov v podobných prípadoch, ako je vyžiadania zdravotnej dokumentácie od stomatológov obetí či odobranie vzoriek DNA od príbuzných pasažierov zo zrúteného lietadla. „To všetko sú klasické techniky, ktoré normálne používame,“ povedal Touron.
„To, čo je v tom prípade nezvyčajné, je skutočnosť, že na cestu na miesto nešťastia potrebujeme vrtuľníky, že musíme mať neustále pri sebe skúsených horolezcov, ktorí vyšetrovateľov istia, a že aj nájdené pozostatky a ďalšie časti putujú do laboratória s pomocou vrtuľníkov,“ dodal.