Úmyselne zničené lietadlo? Ešte nerobme závery, tvrdí expert

"Zatiaľ ide o nedostatočné informácie, ktoré sa týkajú v prvom rade toho, čo sa pri nehode stalo. Nedávajú úplný zmysel,“ povedal pre Pravdu o tragédii letu spoločnosti Germanwings Nektarios Karanikas, expert na leteckú bezpečnosť z Amsterdamskej univerzity pre aplikované vedy.

29.03.2015 14:41
Francúzsko, lietadlo, Germanwings Foto: ,
Príbuzní obetí letu spoločnosti Germanwings pri pomníku vo francúzskych Alpách.
debata (83)

Francúzsky prokurátor pomerne jednoznačne uviedol, že druhý pilot Andreas Lubitz zámerne zničil lietadlo. Ako sa dívate na takýto scenár?
Leteckí profesionáli a vyšetrovatelia nehôd pokladajú za nezodpovedné vyhlasovanie rýchlych rozsudkov o udalosti, ktorá sa týka bezpečnosti, a robenie záverov ešte predtým, ako máme k dispozícii všetky informácie. To všetko bez analýzy dôkazov a ich syntézy. Zatiaľ ide o nedostatočné informácie, ktoré sa týkajú v prvom rade toho, čo sa pri nehode stalo. Nedávajú úplný zmysel.

Prečo?
Netýkajú sa toho, prečo sa to stalo a ako. Napríklad fakt, že jeden pilot bol vymknutý z kabíny, je nezvyčajný a znepokojujúci. Najprv je však potrebné vyšetriť, prečo k tomu došlo. Či to má niečo spoločné s pilotovým správaním alebo paralýzou zo zdravotných dôvodov, dymu, straty tlaku…

Neprijímate teda rýchle odpovede?
Chápem, že verejnosť prežíva muky, ale nesprávne posúdenie dát na základe vopred určeného názoru a predsudkov môže viesť k mylnému záveru, že išlo o úmyselne spôsobený pád lietadla. Samozrejme, nemôžem vylúčiť, že to tak bolo. Zároveň to však nemôžem ani akceptovať. Potrebujeme viac času, aby vyšetrovatelia nehody zhromaždili všetky informácie a zverejnili predbežnú správu. Snažia sa objasniť všetky faktory, ktoré sa podieľali na nehode. Aj oni a ich príbuzní predsa lietajú. Takže dôverujme vyšetrovateľom a počkajme si na ich závery.

Po nehodách sa vždy zdôrazňuje, že letecká doprava je najbezpečnejšia. Podľa organizácie Aviation Safety Network bolo vlani len 20 katastrof, pri ktorých zahynuli ľudia. Je to najmenej od roku 1942. Je potrebné mať obavy pri nastupovaní do lietadla?
Počet incidentov v leteckom priemysle je skutočne na najnižšej úrovni. Tieto štatistiky zahŕňajú nehody, smrteľné nehody a priemerný počet obetí na množstvo letov. Iné aktivity, ako šoférovanie či plávanie, sú oveľa menej bezpečné ako lietanie. Na druhej strane musíme chápať, že bezpečnosť, tak ako kvalita, nie je priamou charakteristikou systému a nemôžeme ju priamo merať. Je to stav, ktorý dosahujeme pri vzájomnom pôsobení jednotlivých komponentov a subkomponentov systému. Každá jeho časť môže byť samostatne vysoko účinná. Ak ich však dáme dohromady, správanie komponentov sa mení, lebo sa navzájom ovplyvňujú. Systém je preto mimoriadne dynamický.

Čo to znamená v praxi?
Bezpečnosť je vo vysokej miere regulovaná štátmi a úradmi, ktoré určujú pravidlá a limity. Hlavným cieľom je znížiť riziko, berúc do úvahy, že žiadna aktivita sa bez rizika nezaobíde. Vždy, keď konáme a rozhodujeme sa, tak v našich životoch aj hazardujeme. V každej oblasti je potrebné aktívne určovať, kde sa nachádzajú riziká, zaoberať sa nimi, dostať ich na najnižšiu možnú úroveň. K tomu všetkému však musíme ešte pridať ľudské výkony a správanie. Manažment rizík sa tým stáva problematickejší. Všetky letecké spoločnosti registrujú riziká, prijímajú opatrenia na ich zníženie a stále ich monitorujú. Bezpečnosť je najvyššou prioritou. Niekedy je však náš svet taký dynamický a nepredvídateľný, že ho nie je možné riadiť. Preto sa stávajú nehody. Letecký priemysel je však bezpečný, lebo si je vedomý rizík. A stáva sa ešte bezpečnejší s tým, ako sa učí a získava skúsenosti.

Od roku 1972 sa počet letov strojnásobil. Je toto hlavná výzva pre leteckú bezpečnosť alebo vidíte iné problémy?
Letectvo čelí rovnakým výzvam ako všetky organizácie. Rozhodnutia musia byť v rovnováhe s bezpečnostnými, kvalitatívnymi a finančnými požiadavkami a zároveň s tým, že je potrebné dodávať služby a produkty načas. Výsledok toho je, že letecké aktivity narastajú vo všetkých sférach a pribúdajú aj nové stroje ako napríklad bezpilotné lietadlá. Na druhej strane sú ekonomické problémy v dnešnom svete stále rozšírenejšie.

Ako to súvisí?
Finančné podmienky ovplyvňujú jednotlivcov aj firmy. Zákazníci žiadajú rýchle doručenie za nízke náklady. Skúsenosti z nehôd však ukazujú je slogan lacnejšie-rýchlejšie-lepšie už neplatí. Je nemožné naraz a na maximum uspokojiť všetky tieto požiadavky. Ak by sme chceli absolútnu bezpečnosť, museli by sme vylúčiť ľudský faktor. Riešením by mohlo byť, že zvýšime našu pozornosť venovanú identifikácii všetkých možných rizík. Zároveň musíme byť dostatočne flexibilní a musíme rýchlo konať, keď niektorá zo spomenutých požiadaviek začne prevažovať nad inými.

83 debata chyba
Viac na túto tému: #Francúzsko #pád lietadla #Germanwings