Je to totiž takzvaný úpätný tunel, čo znamená, že vedie od úpätia hlavného hrebeňa k jeho úpätiu na druhej strane a vyhýba sa tak zložitému stúpaniu do výšok. V niektorých úsekoch je až 2 300 metrov pod vrcholkom hory Piz Vatgira.
O prvú jazdu bol taký obrovský záujem, že cestujúcich museli žrebovať. Prvý raz sa previezť cez tunel túžilo až 140-násobne viac ľudí, ako môže nastúpiť do jedného vlaku. Pravidelné spoje začnú premávať od decembra tohto roku.
Tunel prechádza cez alpský Gotthardský masív. O výstavbe sa uvažovalo niekoľko desaťročí. Nakoniec po viacerých referendách urobili prvé odstrely na jeseň 1999 a razenie sa skončilo v roku 2010.
Do náročných prác sa zapojilo až 2 500 baníkov (sedem z nich prišlo o život). Odstránili 13 miliónov kubických metrov horniny, čo je napríklad päťkrát viac, ako je obsah slávnej Cheopsovej pyramídy.
Tunelom bude denne jazdiť 300 osobných a nákladných vlakov. Rýchlikom povolia rýchlosť okolo 250 km/h, nákladným do 160 km/h. Aj so zastávkami potrvá cesta pasažierom do 20 minút. Ekológovia si pochvaľujú, pretože nové železničné spojenie zníži až o polovicu počet nákladiakov, ktoré používajú alpské cesty.
Doterajší najdlhší tunel sveta má takmer 54 kilometrov. Je ním Seikan, ktorý Japonci vyrazili pod morom, aby spojili ostrovy Honšú a Hokkaidó.
Prvý tunel v Gotthardskom masíve otvorili už v roku 1882, ale nachádzal sa veľmi vysoko a železničná trať k nemu stúpala mnohými serpentínami a vlaky podobne zložito schádzali dolu.