Učitelia musia vyrábať učebnice na kolene

Ruských slovníkov tu máme za vagón a napríklad biológiu pre piatakov len jednu. Tak v skratke uviedla Katarína Petrášová sklad učebníc, za ktorý je zodpovedná.

05.09.2011 09:43
učebnice, škola, Katarína Petrášová Foto:
Katarína Petrášová ukazuje staré a zodraté učebnice, z ktorých sa budú teraz učiť ôsmaci.
debata (3)

Mali by tu byť všetky knihy pre druhý stupeň Základnej školy Beethovenova v Nitre, čiže pre ročníky päť až deväť. Viaceré police sú však pusté ako lavice cez prázdniny.

Chýba napríklad takmer celá knižná výbava pre ôsmakov. Zo všetkých objednaných nových učebníc dostali len jedinú – slovenčinu. Ostatné jednoducho neprišli. Škola dostala prísľub, že časť z nich uvidí niekedy na jeseň. „Učitelia by si v týchto dňoch mali pripravovať časovo-tematický plán. To znamená naplánovať výučbu na celý rok. A bez knihy sa to robí veľmi ťažko,“ naznačila Petrášová.

Pedagógom tak nezostáva nič iné, len siahnuť po starej knihe. A niektoré z nich vyzerajú, že držia už len vďaka neznámej fyzikálnej sile. Alebo je tu druhá možnosť. Vyrábať učebnicu na kolene. „Učiteľky zháňajú materiály na internete. Zbierajú ich z rôznych stránok a dávajú nejako dokopy,“ hovorí zástupkyňa pre prvý stupeň Beáta Pillajová. Robia vlastne to, čo mali spraviť autori chýbajúcich učebníc.

„Nanovo“ vyrábajú učebný materiál aj takmer všetky učiteľky štvrtého ročníka. Z nových kníh dostanú do rúk len učebnicu náboženstva a etiky. Pritom je to paradoxne tá generácia žiakov, pri ktorej sa rozbehla reforma. Učebnice pre nich meškajú, odkedy sú prváci. Namiesto toho, aby sa tieto deti učili z nových učebníc, sú v mnohých prípadoch odkázané na všakovako posťahované texty a odkopírované stránky. „Škola platí papier, toner do kopírky a miesto toho sa mohla vymaľovať nejaká trieda alebo niekde položiť nové linoleum,“ naznačila Petrášová. Sama učí náboženstvo a s tým problém nemajú. No nie je to vraj preto, žeby sa náboženstvo uprednostňovalo. S reformou učebníc náboženstva sa len začalo o niečo skôr ako s tou školskou.

Problém je podľa Petrášovej to, že učebnice sa dajú objednávať len na presný počet žiakov. „Nikto však nepočíta s tým, že sa niekto môže presunúť z inej školy. A deje sa to často. Je tu migrácia žiakov. Mohlo by byť aspoň zopár kníh v rezerve pre takého prípady.“ Inak sa stane, že na polici zostane v úvode spomínaná osamotená biológia pre piaty ročník. „Keď na začiatku školského roka za mnou prídu štyria žiaci, majú jednoducho smolu,“ uzavrela učiteľka.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba