Unikátnu ozubnicu v Tisovci obohatí vyše storočný parný rušeň

Ozubnicová železničná trať medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou, ktorá je zapísaná na zozname národných kultúrnych pamiatok bude v budúcom roku pre turistov ešte atraktívnejšia ako doteraz. Vďaka zrekonštruovanému vyše sto rokov starému rušňu pochádzajúcemu z Rumunska, ktorý opravujú vo Vrútkach. K nemu bude pripojený osobný vozeň z roku 1 916, ktorého oprava aktuálne finišuje v Topoľčanoch. Rušeň aj vozeň budú zrekonštruované na jar budúceho roku, kedy sa majú stať súčasťou tisovskej ozubnicovej atrakcie.

11.10.2012 07:00
rušeň, tisovec Foto:
Osobný vozeň z roku 1916.
debata (3)

Parný rušeň sa do Tisovca dostane vďaka vlakovému nadšencovi Bodovi Hauswaldovi z Nemecka, ktorý ho spolu s ďalším kúpil v Rumunsku a potom daroval Železniciam Slovenskej republiky, ktoré financujú jeho vynovenie. Jiří Kubáček z ministerstva dopravy, ktorý bol dlhodobo vedúcim podnikového múzea ŽSR hovorí, že dostať sa k týmto starým vlakom vôbec nebolo jednoduché. "V minulosti v časoch Rakúsko-Uhorska boli na uhorskom území dve ozubnicové trate – v Tisovci a na území súčasného Rumunska. Kým existujúce štyri rušne v Tisovci boli v druhej polovici 20. storočia zlikvidované, v Rumunsku sa zo siedmich pôvodne existujúcich zachovalo šesť. V roku 2 002 sa stal malý zázrak a spomínanému našencovi vlakov Hauswaldovi sa dva z týchto rušňov podarilo kúpiť a boli prevezené na Slovensko. Z oboch vlakoví nadšenci poskladajú jeden funkčný rušeň, ktorý v budúcom roku aj s vozňom prevezú do Tisovca a stane sa tak novou atrakciou ozubnicovej trate.

Parný rušeň spolu s existujúcim motoráčikom budú parkovať v starom železničnom depe, ktorá tisovská samospráva prerába spolu s Občianskym združením Zubačka v Tisovci na železničné múzeum. Primátor Tisovca Peter Mináč poznamenáva, že na realizáciu tohto projektu ešte potrebujú 1,5 až 2 milióny eur. „Takútu sumu by sme zaplatiť z vlastných zdrojov nevedeli, preto čakáme na vyhlásenie výzvy zo štrukturálnych fondov Európskej únie,“ vysvetlil Mináč.

Ozubnicová železničná trať v Tisovci patrí k svetovým unikátom. Najmä vďaka stúpaniu, ktoré dosahuje miestami až 52 promile, no nielen kvôli tomu. Prechádza tunelom dlhým 786 metrov, lemuje ju niekoľko zárezov do skál, osem menších mostov a dva 36 metrov vysoké viadukty, ktoré sa volajú Pod Dielom a Čertov most. Je dlhá šesnásť kilometrov.

3 debata chyba