Územie stanice Filiálka má zastavať J&T

Súkromná eseročka Filiálka, za ktorou stoja klienti skupiny J&T, uzavrela so štátnymi Železnicami SR dohodu o strategickej spolupráci pri urbanizácii územia okolo železničnej stanice Filiálka.

22.05.2007 10:48
Stanica Filiálka Foto: ,
Zanedbané stavenisko železničnej stanice Filiálka by sa čoskoro malo zmeniť na lukratívnu mestské štvrť.
debata

Na jej základe by sa firma J&T Real Estate mala stať developerom lukratívnych pozemkov pri Trnavskom mýte, odkiaľ súčasné koľajisko čoskoro preložia pod terén do tunela smerujúceho popod Dunaj do Petržalky. Pravde túto informáciu poskytol hovorca J&T Maroš Sýkora.

Železnice SR však samotné pozemky Filiálky nepredali a ako zdôraznila ich hovorkyňa Martina Pavlíková, predaj tejto štátnej dopravnej cesty ani zo zákona nie je možný. Podľa Pavlíkovej dohodu uzavrelo ešte bývalé vedenie ŽSR, ktoré vlani v novembri vystriedalo to súčasné.

„Vyhlasovať tender pre takúto formu spolupráce je pomerne zložité. Železnice teda logicky siahli po tom, kto má na zvládnutie danej úlohy najlepšie predpoklady. Sme najsilnejší developer v meste, máme za sebou úspešné projekty,“ odpovedal Sýkora na otázku, prečo štátna firma nezvolila pri výbere dôležitého partnera cestu verejnej súťaže. Pripomenul, že J&T Real Estate, ktorý napríklad v súčasnosti stavia River Park na nábreží Dunaja či areál pozdĺž Karloveského ramena, je v oblasti realitného developmentu lídrom a odborné kruhy ho vyhlásili za developera roka. „Znie to možno neskromne, ale ŽSR si vybrali to najlepšie, čo bolo k dispozícii,“ poznamenal.

Hovoriť o podrobných plánoch zástavby je podľa Sýkoru zatiaľ predčasné. „Momentálne sa len spracúva projekt tunela. Až z neho vyplynú obmedzujúce faktory a východiská pre možnosti využitia územia,“ uviedol. Urbanizácia Filiálky však podľa neho bude plne v súlade s významom budúceho medzinárodného železničného koridoru, ktorý spojí Bratislavu s Parížom. Z kedysi zrušenej povrchovej stanice by sa mala stať moderná podzemná a nad ňou by mohli vyrásť objekty občianskej vybavenosti. „Našu predstavu si vytvárame spolu so zúčastnenými inštitúciami vrátane samosprávy mesta tak, aby výsledok čo najviac napĺňal predstavy všetkých strán,“ priblížil Sýkora.

Na roky zanedbanom koľajisku tak zrejme už v blízkej budúcnosti vznikne nová rušná mestská štvrť. Ďalšiu veľkú výstavbu chce totiž onedlho pozdĺž Račianskej ulice v tesnej blízkosti Filiálky zrealizovať eseročka Slovany. Súčasťou rovnomenného stavebného súboru, ktorý postavia na zbúranisku po Bratislavských elektrotechnických závodoch, majú byť napríklad dva vežiaky nad 30 poschodí, tretí asi 20-podlažný a rad zruba 10-podlažných objektov.

Miestne zastupiteľstvo Nového Mesta v apríli schválilo návrh urbanistickej štúdie zóny ohraničenej Račianskou, Kukučínovou a Kominárskou ulicou, aby vznikla aspoň nejaká predstava o využití celej oblasti. Ako sa však zhodujú odborníci, nejde v nijakom prípade o záväzný dokument, ktorému by sa investori mali povinne podriadiť.

debata chyba