V parku keramických bytostí vyrástol Babylon

Babylonská veža horela v piatok v Beladiciach pri Nitre. Ku koncu už len dymila a keď ju majstri vybrali z pece, zvedavo si obzerali jej zvláštne sfarbenie. Poschodia obsadili rôzne postavičky, zvery, ucho a na vrchole stála figúrka s hlavou jeleňa. Bolo to spoločné dielo detí a výtvarníkov a tiež jeden z najnovších prírastkov Prírodnej galérie umeleckej keramiky.

23.08.2009 16:18
Socha Foto:
Socha sediaca v parku.
debata

Je zatiaľ jediná na Slovensku. Skrýva sa v parku pri beladickom hoteli Tartuf a práve sa v nej skončil ďalší ročník medzinárodného keramického workshopu. Už desať rokov do nej prispievajú umelci z rôznych krajín, ktorí sa tu stretnú a spoločne tvoria. Tento rok mohli po prvý raz pričuchnúť k tajomstvám hliny aj deti. Dozvedeli sa napríklad aj to, že pec má pri keramike posledné slovo.

Vežu vypaľovali technikou raku. Je to kúzlo rýchleho ochladenia. "Pochádza z krajín Ďalekého východu. Dielo sa pri nej zadymuje pilinami a získava tak zemitý tón. Človek však nikdy nevie, ako to nakoniec dopadne, a to je čarovné,“ prezradil akademický sochár Ilja Holešovský.

Celý park je tak trochu rozprávkový. Jedna socha si užíva chládok pod stromami, ďalšia sedí na múriku. Nad vodou plávajú keramické rybičky, inde sa rozprávajú dva vtáky. Niečo je abstraktné, ako napríklad veterné amfory, ktoré vytvoril japonský keramikár Katsunori Nakashima. Z trávy trčí päť špicatých čiapok – to sú záhradní trpaslíci od Rakúšana Georga Niemanna. Niektoré z diel sú úžitkové – kvetináče, ventilácia.

Zo živého plota na ďalšom mieste trčia veselé hlavy. Autorkou je Mariette Groeneveldová z Holandska. "Zvečnila tak účastníkov jedného ročníka workshopu. Ilja Holešovský má na hlave babylonskú vežu a vyplazený jazyk, pretože ovláda viac cudzích rečí,“ prezrádza spoluorganizátor Radovan Baláž.

Vstup do galérie je bezplatný. Park je síce blízko cesty z Nitry do Zlatých Moraviec, no treba ho trochu hľadať. Dušan Vondrák z Nitry sem chodieva pravidelne. Len tak. "Parkov je v okolí Nitry veľa. No tento je jeden z mála, ktoré sú udržiavané.“ O keramických bytostiach si pôvodne myslel, že majú nejaký vzťah k histórii.

"Práveže v kaštieli a jeho okolí sa nezachovalo nič z pôvodného zariadenia. Keramika tieto prázdne miesta nahrádza,“ naznačil pôvod vzniku galérie Baláž.

Vytvoriť takúto galériu a zorganizovať umelcov z rôznych kútov sveta bola drina. Dokazuje to chlap, ktorý leží v tieni pod jedným zo stromov. Na zemi pred ním sú pohodené rukavice, v zemi je zabodnutý rýľ. Je to neuveriteľné, ale všetko je to keramika. Ešte aj rukavice. Je to autoportrét Ilju Holešovského, ktorý workshopy takmer desaťročie organizoval.

debata chyba