V Tisovci jazdí historický ozubnicový vlak

Motorový vlak začína opäť po rokoch jazdiť na ozubnicovej železničnej trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Zatiaľ pôjde len o jazdy na požiadanie, v rámci letnej turistickej sezóny.

13.06.2006 14:21
debata

Motoráčik odštartoval novú sezónu svojou prvou jazdou už počas uplynulého víkendu, kedy prevážal návštevníkov Dní mesta Tisovec. Podľa primátora Petra Mináča jazdiť bude až do septembra, prevažne cez víkendy a na požiadanie organizovaných turistických skupín. O obnovu premávky na 16 kilometrov dlhej trati s výnimočným prevýšením až 51 promile sa už niekoľko rokov usilovalo Občianske združenie Zubačka. Prvú historickú jazdu zorganizovalo už vlani v novembri. Cestu motorovým vlakom absolvovali najmä tí, ktorí sa o oživenie prevádzky najviac zaslúžili.

K myšlienke obnovy historických jázd v Tisovci prispela pred časom návšteva železničiarskych nadšencov na obdobnej trati v rumunskom Sedmohradsku. Trať v Subcetate je síce kvôli zlému technickému stavu definitívne odsúdená k zániku, odpísané ale neboli parné lokomotívy. Dve z nich sa po dlhých rokovaniach podarilo nadšencom z Tisovca priviezť na Slovensko. Rušne sa opravujú vo Vrútkach. Ak všetko dobre pôjde, parná lokomotíva by mala na trati jazdiť už na budúci rok.

Podľa autorov projektu obnovy by trať mala slúžiť výlučne cestovnému ruchu. Zdroje na pokrytie vidia predovšetkým vo fondoch Európskej únie. Pre turistov je lákavé najmä okolie železnice. Sú tu lomené viadukty, tunely a samozrejme prekrásna príroda.

Prvé vlaky na trati z Tisovca do P. Polhory jazdili už koncom 19. storočia. Ozubnicový systém, ktorý sa nachádza na jej časti, je v republike ojedinelý. Parným lokomotívam pomáhal na ceste ešte v 60. rokoch uplynulého storočia, kedy tadiaľto prevážali rudu do železiarne v Podbrezovej. Uplynulé desaťročia však znamenali postupný úpadok a následne i zrušenie trate.

Ozubnicový systém železníc vybudovaný ešte za monarchie, existuje len na štyroch miestach Európy. Prvú postavili v Rakúsku, druhú o niečo neskôr v Tisovci. Treťou v poradí bola ozubnica v českom Tanvalde a posledná v Subcetate. Niektoré z nich sú už ale technicky neobnoviteľné.

debata chyba