Výpredaje prišli do obchodov skôr

Veľký výpredajový ošiaľ prišiel tento rok do obchodov skôr ako po minulé roky. Najväčšie reťazce začali lákať ľudí na zľavy do 70 percent už druhý sviatok vianočný, 26. decembra. Zľavnené je však zatiaľ len vybrané zimné oblečenie, hračky, drobné elektro a vianočné dekorácie. V januári sa však do výpredajov zapoja takmer všetci obchodníci, pričom zľavy by mali stúpnuť až na 90 percent.

28.12.2007 06:00
Výpredaj Foto:
Už 26. decembra začali obchodné reťazce lákať ľudí na výpredaje.
debata

„Obchodníkom sa veľmi neosvedčil minuloročný výpredaj pred Vianocami, ľudia na to príliš nereagovali. Preto reťazce spustili tento rok akcie až po Vianociach. Ani takýto ťah však nie je v západnej Európe bežný. Tam sa tovar vo veľkom vypredáva až v januári,“ uviedol Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno. Podobné akcie začali aj v okolitých krajinách, v Česku a Maďarsku.

Skoršie spustenie výpredajov na Slovensku je podľa Drahovského výhodné najmä pre takzvaných lovcov zliav, ktorí chodia nakupovať do okolitých krajín. „Veľa ľudí z Bratislavy a okolia chodí nakupovať zľavnené značkové oblečenie v januári do Rakúska. To si zrejme všimli aj obchodníci na Slovensku, ktorým vtedy ubúda zákazníkov, preto začali vypredávať skôr,“ dodal Drahovský.

Zľavy odštartovali druhý sviatok vianočný Hypernova alebo Tesco. Športová pánska bunda je napríklad v Tescu zlacnená z 390 korún na 273 korún. „Pripravujeme niekoľko vĺn výpredajov. V prvej vlne budú zaradené vianočné dekorácie, stromčeky a osvetlenie, časť sortimentu hračiek a vybrané druhy textilu. Zľavy budú 25 až 50 percent,“ uviedla Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa reťazca Tesco.

Podľa Drahovského je veľký rozdiel medzi úrovňou výpredajov v značkových a neznačkových obchodoch. „Značkové predajne, podobne ako v západnej Európe, vypredávajú zväčša celý sortiment. Nielen niekoľko kusov, ktoré treba namáhavo hľadať v predajni, alebo pátrať po ich pôvodnej cene pred zľavami,“ dodal Drahovský. Nižšiu cenu na takmer všetok tovar už v súčasnosti ponúka napríklad predajca oblečenia Next. Ostatní obchodníci sa postupne pridajú v priebehu januára a do zliav zaradia viac tovaru.

„Výpredaje budú smerom k Novému roku gradovať. Tovar, ktorý sa nedopredá ani za znížené ceny, budeme zlacňovať po Novom roku až do výšky 90 percent,“ uviedla Lenka Juríková, hovorkyňa spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje obchody Hypernova a Albert.

S akciovými cenami zatiaľ ešte váhajú špecializovaní predajcovia elektroniky, kníh či športových potrieb. „Predajne športového tovaru majú vrchol sezóny, takže najviac zliav budú ponúkať až okolo Veľkej noci,“ doplnil Drahovský.

Sieť elektropredajní NAY začne vypredávať od 4. januára 2008, pričom zľavy sa budú pohybovať do 50 percent. V ponuke bude napríklad kombinovaná chladnička s 30-percentnou zľavou za 6 999 korún alebo digitálny zrkadlový fotoaparát s 20-percentnou zľavou za 14 990 korún. „Výpredaje budú trvať do polovice januára,“ doplnila Tatiana Onderková, hovorkyňa siete elektropredaj­ní NAY.

Zľavy v januári na knihy sľubujú zatiaľ len internetoví predajcovia. „Zmena sadzby DPH na knihy z 19 na 10 percent určite ovplyvní aj výpredaj kníh,“ povedal Peter Miklóš, marketingový manažér internetového obchodu Dunaj.sk.

debata chyba