Zrušiť slovné hodnotenie bola chyba, tvrdí poradca ministra Miron Zelina

Poradca ministra školstva Jána Mikolaja Miron Zelina reformu vzdelávacieho systému oznámkoval dvojkou.

30.01.2009 11:01
Miron Zelina Foto:
Miron Zelina
debata

Ako po polroku hodnotíte zmeny v školách?
V štátnych vzdelávacích programoch sa podarilo redukovať učivo. Čo sa týka školských programov, ktoré pripravili samotní učitelia, sú v nich ešte nedostatky. Niektorí pochopili, že majú školu profilovať podľa záujmu rodičov, niektorí nie. Pridali si najmä hodiny cudzích jazykov a počítače, čo je na jednej strane dobre, ale na druhej to preťažuje deti. Pozabudli, že škola má aj vychovávať.

Zo strany ministerstva bolo všetko v poriadku? Zmeny mali školám rozviazať ruky a namiesto toho majú prikázané, z ktorých učebníc učiť.
Mali by existovať alternatívne učebnice, ale na začiatku boli zmätky. Nie všetky nové učebnice sa stihli pripraviť načas. Učitelia nadávajú, že nemajú z čoho učiť. Ale niekde to vyriešili tak, že zo starých učebných textov vyškrtali staré učivo.

Je v poriadku, že minister zrušil slovné hodnotenie žiakov?
Je to celkom v rozpore s filozofiou reformy. Ja som za slovné hodnotenie. Známky alebo štvorstupňové vyjadrenie, ktoré sa zaviedlo, nemôže vyjadriť všetko, v čom sa má žiak zdokonaliť. Vysvedčenie by nemalo odzrkadľovať len vedomosti, ale aj proces, ktorým žiak k nim dospel. Kritizujem aj známkovanie prvákov. Učitelia ani psychológovia ho neodporúčajú.

Akú známku by ste dali reforme?
Už som sa raz vyjadril, že 3. Ale minister mi vtedy vynadal, prečo som nedal aspoň 1 mínus. Teraz sa prikláňam skôr k dvojke.

Prečo ste zmenili názor? Lebo vám vynadal?
Trochu aj preto. Ale nie, teraz mám viac informácií. Oceňujem aj to, že sa rozbehlo vzdelávanie učiteľov v cudzích jazykoch a chystajú sa ďalšie kurzy.

debata chyba