Pomôcť by mohlo dokončenie diaľnice. Zatiaľ však zamestnanosť v Banskej Bystrici držia najmä Rooseveltova nemocnica, univerzita, úrady, malé a stredné firmy. Kvalitných pracovných pozícií vo výrobnej sfére je nedostatok. Niečo sa však v meste predsa len zlepšuje, aj keď len pomaly. Napríklad budovaný obchvat Banskej Bystrice by mohol sčasti vyriešiť zlú dopravnú situáciu, vzhľadom na rastúci počet áut však úplný zvrat k lepšiemu nenastane.
Voľby v Banskej Bystrici
* o 31 kresiel poslancov zastupiteľstva má záujem 203 ľudí, z nich 64 nezávislých
- kandidátov postavilo samostatne a v koalíciách spolu 11 politických strán
- Slobodné fórum ako jediná strana ide do volieb iba s kandidátom na primátora
- o kreslo primátora je rovnako ako v roku 2006 osem uchádzačov
- zo zhruba 67-tisíc voličov prišlo pred štyrmi rokmi k urnám 32 %
- primátorovi Ivanovi Saktorovi stačilo na víťazstvo niečo cez 8 100 hlasov
Analytici poukazujú, že mesto by malo uvažovať aj o iných alternatívach, ako sú napríklad cyklocesty, ktoré by odbremenili preťaženú automobilovú dopravu. Viac peňazí ako doteraz by si zaslúžili mestské cesty a chodníky. Veľa ľudí, najmä na sídliskách, sa sťažuje na kritický nedostatok parkovacích miest. Nejaké síce pribudli, no stále to nestačí. Situácia sa zatiaľ výraznejšie neposunula ani vo výstavbe parkovacích domov.
Banská Bystrica sa dlho musela vyrovnávať s obrovským dlhom, ktorý zanechal ešte primátor Igor Presperín, čo sa odrazilo aj na jej rozvojových plánoch. Primátor Ivan Saktor po svojom predchodcovi Jánovi Králikovi prevzal mesto v konsolidovanom stave. Mesto sa posunulo do polohy seriózneho bankového klienta a mohlo získať úvery. Saktorovi preto kritici vyčítajú, že mesto znova neadekvátne zadlžoval.
Aj keď odchádzajúci primátor Saktor, ktorý už nekandiduje, označil Banskú Bystricu za moderné stredoeurópske mesto, ktoré má čo ponúknuť, väčšina Banskobystričanov s ním nesúhlasí. Mesto podľa nich potrebuje oživiť svojho ducha a zďaleka ešte nevyužilo všetky možnosti z pohľadu cestovného ruchu.
Kandidáti na primátora
Martin Baník (55), SDKÚ, manažér, krajský predseda SDKÚ, dnes mestský poslanec
- nominant koalície SDKÚ- SaS-KDS s podporou OKS
- má dlhoročné skúsenosti z komunálnej politiky
- nepodarilo sa mu získať podporu celej pravice
Peter Gogola (42), nezávislý kandidát, hovorca štátneho podniku Lesy SR
- má podporu KDH a Mostu-Híd
- za Ficovej vlády ako hovorca Lesov poukázal na klientelizmus v tomto štátnom podniku, a preto musel opustiť zamestnanie
- nemá skúsenosti z komunálnej politiky
Ľubomír Vážny (53), Smer, poslanec, bývalý minister dopravy
- má podporu aj SNS a HZDS, nahráva mu roztrieštenosť pravice
- s jeho menom sa v regióne spája to, že tu dotiahol diaľnicu, ale aj kauzy z rezortu dopravy, napr. mýtny tender
- v jeho neprospech je, že nadväzuje na primátora Saktora, ktorého v r. 2006 podporoval Smer a ktorý nie je v meste príliš obľúbený
Ďalší kandidáti
Ivan Apfel (45), živnostník, nezávislý kandidát
Zdenko Haring (46), živnostník, nezávislý kandidát
Milan Kepeňa (59), ekonóm, Slobodné fórum
Marián Kotleba (33), informatik, Ľudová strana Naše Slovensko
Jozef Sásik (52), lesnícky znalec, Slovenská ľudová strana
Hlavné problémy mesta
*** chýbajúci silný investor-** zamestnanosť je viazaná najmä na malé a stredné súkromné firmy a oblasť služieb, dlhodobo chýba dostatok kvalitných pracovných príležitostí vo výrobnej sfére
*** doprava -** kritický nedostatok parkovacích miest najmä na sídliskách, prehustená doprava bez alternatívy napríklad formou mestskej cyklotrasy, zrušené nočné spoje
*** územný plán -** hoci sa v tomto volebnom období jeho príprava posunula dopredu, mesto ho stále nemá schválený, čo nahrávalo developerom, známe boli kauzy banskobystrickej kalvárie či hotela pri Pamätníku SNP
*** služby a cestovný ruch -** mesto nemá vlastný dôstojný kultúrny stánok, chátrajúca autobusová stanica, ktorá síce mestu nepatrí, ale je vstupom návštevníkov do mesta
*** riadenie -** nedostatočná verejná kontrola hospodárenia a fungovania mestských podnikov
*** zadlženosť -** aktuálny dlh ku koncu septembra je niečo cez 10 miliónov eur