Čo sa deje, keď lietadlo trafí blesk?
Samotné lietadlo sa správa ako Faradayova klietka, ktorá elektrický výboj nepustí dovnútra. Zvyčajne sa aj statická elektrina vybije na konci krídiel, rovnako aj úder blesku. Sú však aj slabé miesta, kde sa stretávajú kovové a nekovové časti, tam sa môže výboj dostať aj dovnútra. Musí to však byť mimoriadne silný výboj presne do slabého miesta.
Kedy je riziko najväčšie?
Samozrejme, pri štarte a pristávaní v nižších výškach. Silné búrky sa však objavujú aj v desiatich kilometroch, čo je obvyklá výška letu.
Pripravujú sa piloti na zásah bleskom?
Na to sa pripraviť nedá. Predovšetkým má pilot povinnosť vyhnúť sa silným búrkovým mrakom, kde je riziko vysoké. Po zásahu to už závisí od spôsobených škôd. Ak trafí motor, dá sa letieť aj s jedným. Elektronika je zvyčajne niekoľkokrát zálohovaná, preto výpadok všetkých prístrojov je málo pravdepodobný. Ak spôsobí dieru v trupe, okamžite sa klesá do výšok, kde je dýchateľný vzduch. Ak však blesk prerazí až do nádrže, to sa už veľa robiť nedá. Je to akoby bola na palube bomba. Rovnako sa môže stať, že blesk posádku zabije a vtedy sa tiež toho nedá veľa robiť.
Pri poslednej tragédii bola búrka blízko miesta vzletu. Môže veža rozhodnúť, že lietadlo nepustí do vzduchu pre búrku?
Myslím si, že pri tejto nehode tragédiu okrem možného zásahu blesku spôsobila zrejme strata orientácie posádky a možno aj silné turbulencie. Veža pilotovi iba odporúča, čo má robiť. Samotné rozhodnutie, či odštartovať, alebo nie, je na kapitánovi. Ten stále zbiera údaje z meteorologických radarov a vyhodnocuje riziko. Zvyčajne pre búrky pozemná kontrola lety striktne nezakazuje.
Takže rozhodnutie bolo na posádke?
Áno. Ak by som tam bol ja, musel by som sa rozhodnúť sám, čo robiť, keďže som zodpovedný za celé lietadlo.