Poslanci schválili zákon o e-Governmente

Poslanci NR SR schválili návrh zákona o e-Governmente. Jeho cieľom je vytvorenie funkčného modelu elektronických služieb orgánov verejnej správy a verejnej moci a prepojenie základných registrov verejnej správy.

04.09.2013 12:30
parlament, poslanci, NR SR Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Využitie elektronických osobných schránok podľa dôvodovej správy umožní zníženie papierovej agendy a jej plnoprávne prevedenie na elektronickú formu. „Znamená to odbremenenie administratívy verejnej moci a zrýchlenie procesov z pohľadu občanov i podnikateľského sektora,“ uvádza rezort financií. Poslanci schválili aj pozmeňujúci návrh nezaradenej poslankyne Jany Žitňanskej, podľa ktorej by mala byť elektronizovaná verejná správa dobre dostupná aj pre zdravotne postihnutých ľudí.

Zákon podporí aj rozšírenie využívania zaručeného elektronického podpisu na všetky služby e-Governmentu ako základného overovacieho nástroja elektronickej komunikácie s verejnou správou. „Jeho plošné zavedenie bude technickou a organizačnou úlohou verejnej správy. Veľmi významnou spoločenskou črtou zavŕšenia procesu elektronizácie verejnej správy bude využívanie zdieľania dát, a tým zvýšenie komfortu občanov aj podnikateľských subjektov pri styku s úradmi a obmedzenie zbytočnej byrokracie spôsobené opakovaným prenosom rovnakých údajov rôznym úradom, ktoré ich vyžadujú,“ konštatuje ministerstvo financií.

„Mám obavu, že dobrý úmysel na začiatku skončí v niečom, čo bude stáť veľmi veľa peňazí a v praxi to budú štyri cédečká,“ vyhlásil v závere utorkovej rozpravy nezávislý poslanec Alojz Hlina. Podobné stanovisko zaujala aj poslankyňa Helena Mezenská (OĽaNO). „Ja som presvedčená, že takéto projekty majú zmysel vtedy, ak prinášajú praktický prínos pre ľudí. Pokiaľ máme takto formálne pripravený zákon, ktorého praktické dopady nevieme určiť, potom zrejme ide len o záujem o operáciu s veľkým objemom peňazí,“ uzavrela Mezenská.

Podľa právnej úpravy bude mať každý štátny orgán povinnosť prijať od občana podanie alebo žiadosť v elektronickej podobe a v tej istej forme na jeho žiadosť aj odpovedať. Nepôjde pri tom len o e-mailovú komunikáciu, občan bude môcť elektronickou cestou dostať aj úradné rozhodnutie do svojej osobnej schránky. „Samozrejme, takto sa to nebude diať ihneď po nadobudnutí účinnosti zákona. Je tam prechodné obdobie tri roky, aby sa štátne orgány mali čas pripraviť,“ priblížil už skôr štátny tajomník Ministerstva financií (MF) SR Peter Pellegrini. Nevylúčil však, že niektoré úrady začnú spomínaným spôsobom komunikovať aj skôr.

debata chyba
Viac na túto tému: #zákon #parlament #e-Governmente #verejná správa