Krachujúce letisko v Piešťanoch muselo vyplatiť odmenu

Prvý exmanažér získal svoje nevyplatené odmeny za pôsobenie v orgánoch piešťanského letiska, ktoré sa topí v dlhoch a dnes ledva prežíva.

02.04.2017 15:26
debata (36)

Zatiaľ čo vlani v novembri písal denník Pravda o dvoch, ktorí sa svojich nárokov domáhajú na súde, dnes už sú traja. Ruky preč dali od letiska aj potenciálni investori. Blíži sa jeho krach?

Odmeny pre členov dozornej rady a predstavenstva spoločnosti Letisko Piešťany stúpajú každým mesiacom. V minulosti boli v porovnaní s ostatnými regionálnymi letiskami nastavené luxusne, dokonca aj s osemmesačným odstupným. V roku 2010 sa ich vyplácanie pozastavilo.

Odmeny pre členov dozornej rady a... Foto: Žaneta Mikulíková, Pravda
letisko piestany Odmeny pre členov dozornej rady a predstavenstva spoločnosti Letisko Piešťany stúpajú každým mesiacom.

Celková suma nevyplatených odmien dnes prevyšuje 600-tisíc eur. Ide o najväčší dlh letiska a týka sa jedenástich ľudí. Jeden z nich sa už peňazí dočkal. Ide o takmer 82-tisíc eur. Neriešil to však súdnou cestou.

„Svoju pohľadávku postúpil firme na vymáhanie dlžôb a tá doručila predstavenstvu platobný príkaz,“ priblížil Juraj Štaffa, člen predstavenstva spoločnosti a vedúci oddelenia medzinárodných vzťahov, protokolu a komunikácie za trnavskú župu, ktorá je jedným z akcionárov letiska. Na zaplatenie mali podľa jeho slov sedem dní, inak by nasledoval konkurz.

Letisko sa však tohto záväzku nezbavilo. Keďže nemalo na účte dostatok peňazí, dlh namiesto neho vyplatil niekto iný. „Stále dlžíme viac ako 82-tisíc, ale niekomu inému, čo nás však na existencii neohrozuje,“ vysvetlil Štaffa. Na súde sa odmien domáhajú ďalší traja ľudia, vlani v novembri boli len dvaja. V jednom prípade prvostupňový súd rozhodol. Čaká sa na verdikt druhostupňového súdu. V troch súdnych sporoch ide spolu o viac ako 130-tisíc eur.

Platy meškajú

Od letiska dali ruky preč aj traja potenciálni investori. Koncom novembra boli známi dvaja, spoločnosť Katex Technical Finans, ďalším bola fyzická osoba. Neskôr sa o letisko začala podľa Štaffu zaujímať aj švajčiarska firma. „Všetci ukončili rokovania, dvaja nám o tom dali vedieť písomne a tretí sa ani neozval,“ komentoval člen predstavenstva.

V dozornej rade a v predstavenstve väčšinou nesedeli odborníci, ale politickí nominanti, ktorí neurobili nič pre rozvoj a stabilizáciu letiska.
Pavol Vermeš, právnik Piešťan

Na letisku funguje bežná prevádzka. „V súčasnosti je najviac využívané pre firemné lety zahraničných spoločností, ktoré majú svoje ekonomické záujmy v spádovej oblasti letiska, a to na strednom a severnom Považí. V poslednej dobe je dosť využívané pre lety leteckej záchrannej služby,“ priblížil výkonný riaditeľ letiska František Varga.

Horšie je to už s platmi zamestnancov, ktorých je 29. Zatiaľ ich podľa Vargu dostávajú, no výplaty občas meškajú asi desať až dvanásť dní po výplatnom termíne. „Platy majú také, ako sú na ich mzdových výmeroch, nie sú krátené,“ spresnil výkonný riaditeľ.

Podľa jeho slov najdôležitejšie je zastabilizovať finančnú situáciu. „Priority spoločnosti sú stanovené v akčnom pláne, ktorý bol spracovaný predstavenstvom spoločnosti v decembri 2016. Akcionári rozhodnú na májovom mimoriadnom valnom zhromaždení o ďalšom smerovaní,“ dodal Varga.

V tomto roku má letisko dostať štátnu dotáciu 258-tisíc eur. Podľa Štaffu by to malo byť na prelome mesiacov apríl-máj. Je však účelovo viazaná na výkon záchranných a hasičských služieb a bezpečnostnú ochranu. Na základnú mesačnú prevádzku potrebuje letisko približne 50-tisíc eur.

Rozhádaní akcionári

Akcionármi letiska sú Trnavský samosprávny kraj (59,31 percenta), mesto Piešťany (20,04 percenta) a ministerstvo dopravy (20,65 percenta). Medzi krajom a mestom už dlhodobo pretrváva napätá situácia.

V súčasnosti župa obviňuje Piešťany, že protizákonne blokujú takmer všetky pozemky okrem infraštruktúrnych, na ktoré si uplatnili záložné právo pre nezaplatenú daň z nehnuteľnosti za niekoľko rokov plus pokutu. Piešťanská radnica tak podľa Štaffu znemožňuje získať letisku financie, pretože ich nemá čím kryť.

„Kedže je mesto veriteľom letiska, bez jeho súhlasu nemôžeme uprednostniť vyplatenie iných veriteľov,“ podotkol Štaffa. Týka sa to napríklad odmien, kde sa čaká na rozhodnutia súdov a poslednej splátky bankového úveru, ktorá má splatnosť koncom apríla tohto roka. Podľa Štaffu hrozí letiskovej spoločnosti konkurz, ak veriteľov nevyplatia v stanovených lehotách.

Mestský právnik Pavol Vermeš však oponuje, že mesto si musí brániť svoj veriteľský a akcionársky podiel. Záložným právom sa podľa neho zároveň chráni pred možným nekontrolovateľným postupom predstaviteľov spoločnosti do májového valného zhromaždenia. „Nesúhlasíme s tým, aby boli vyplácané akékoľvek pohľadávky a trhal sa majetok letiska ešte predtým, ako prebehne proces reštrukturali­zácie,“ zareagoval Vermeš.

Piešťany majú podľa neho silnejšiu pohľadávku s povahou exekučného titulu oproti ostatným veriteľom, ktorých cieľom je na rozdiel od mesta začať ju súdne vymáhať.

Odmeny by nemali byť bývalým členom podľa mestského právnika vôbec priznané, aj keď sú zákonné. „V dozornej rade a v predstavenstve väčšinou nesedeli odborníci, ale politickí nominanti, ktorí neurobili nič pre rozvoj a stabilizáciu letiska,“ zakončil. Piešťanská radnica pracuje na pláne, ako zlepšiť kondíciu letiska a chce hľadať aj strategického partnera. Zámery predstaví v máji, verí, že letisko nemusí zaniknúť.

Ministerstvo na vedľajšej koľaji?

Ministerstvo dopravy tento problém zrejme nerozsekne. „Ako minoritný akcionár letiska nemá zastúpenie ani v dozornej rade, ani v predstavenstve spoločnosti. Všetky majetkové úkony sú plne v kompetencii štatutárnych orgánov,“ povedala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká s tým, že štát bol dokonca pripravený previesť svoje akcie na mesto alebo vyšší územný celok, ak by to prispelo k rozvoju letiska. Podľa ministerstva má sieť regionálnych letísk svoje opodstatnenie a potenciál.

Kraj uprednostňoval likvidáciu, aby sa spoločnosť nedostala do konkurzu, pri ktorom by akcionári nemali podľa Štaffu kontrolu nad majetkom letiska. Mesto tento postup odmietlo s tým, aby došlo k reštruktura­lizácii. Koncom novembra 2016 sa napokon o návrhu na likvidáciu spoločnosti na mimoriadnom valnom zhromaždení ani nerokovalo. V meste sa tiež rozbehla petícia za zachovanie letiska, ktorú podpísalo takmer sedemtisíc ľudí.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #letisko #krach #Piešťany #odmeny #letisko Piešťany