Pokračovanie článku: Namiesto chýbajúcich učiteľov majú učiť študenti. S platmi ich Matovič odkázal na Gröhlinga

Budú učiť študenti?

No a v parlamente ide do druhého čítania novela zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, podľa ktorej by v školách na dohodu mohli učiť študenti učiteľstva. Ministerstvo školstva tvrdí, že novela má pomôcť pri kritickom nedostatku pedagógov niektorých predmetov.

„Študujúci na vysokých školách nemusia mať osvojené všetky potrebné vedomosti a zručnosti potrebné na plnohodnotnú výučbu. Znižovanie kvalifikácie na výkon učiteľského povolania je typickým príkladom deprofesionali­zácie,“ Rehúš volí pomerne silné slová.

Rezort školstva mu však oponuje tvrdením, že kvalita vzdelávania zamestnaním študentov v školách neutrpí. „Študenti príslušného programu vysokej školy síce ešte nemajú požadované vzdelanie, avšak odborné zameranie ich prebiehajúceho štúdia zabezpečí dostatočnú kvalitu vzdelávania,“ reagovalo na otázky denníka Pravda ministerstvo.

„Zohnať kvalitného vyučujúceho na matematiku, fyziku či učiteľa prvého stupňa je v Bratislave takmer nemožné. Akékoľvek riešenie by v súčasnosti pomohlo,“ myslí si Alena Heldová, riaditeľka Základnej školy na Podzáhradnej ulici v bratislavských Podunajských Biskupiciach. Podľa nej by bolo riešením, ak by sa pravidlá nastavili tak, že učiteľ si bude môcť vzdelanie doplniť, prípadne že ľudia s iným vysokoškolským vzdelaním ako pedagogickým budú mať možnosť učiť za slušných ekonomických podmienok.

Iný názor má riaditeľka Základnej školy v obci Rovinka v okrese Senec Elena Zelenská. „Pedagógov je veľký nedostatok. Nie som však zástancom toho, aby v škole pracovali ľudia bez príslušného vzdelania, a už vôbec nie na druhom stupni,“ podotkla. Podľa nej by pomohlo zvýšiť ohodnotenie učiteľov, aby po skončení štúdia ostali na Slovensku a neodchádzali za prácou do zahraničia.

Riaditeľ Základnej školy v Raslaviciach v okrese Bardejov Jozef Muránsky hovorí že by takýto spôsob vyučovania využili len v krízovej situácii. „Zvažovali by sme dôkladne skúsenosti človeka s prácou s deťmi školského veku. Určite by sme si vyžiadali stanovisko od univerzity, kde študuje, respektíve referencie od inštitúcií, kde pôsobil, aby sme uchádzača dokázali posúdiť čo najkomplexnejšie,“ povedal Muránsky s tým, že situácia na trhu práce je zložitá a vopred nevie vylúčiť, že by prijal na miesto učiteľa aj študenta.

Riaditeľka Základnej školy na ulici Arpáda Felcána v Hlohovci Miroslava Múdra Vaňková, zdôrazňuje, že zákon by mal prejsť v takej podobe, by mali vyučujúci aspoň pedagogické minimum alebo bakalársku skúšku z pedagogiky a zo psychológie. „S nedostatkom kvalifikovanosti sa boríme aj my, najmä v predmete matematika,“ uviedla. Privítala by možnosť uznania kvalifikácie v príbuzných predmetoch, čím by sa podľa nej vyriešila situácia v školách. „Napríklad matematika a fyzika, občianska náuka a etická výchova, technika a fyzika. V niektorých ročníkoch sú tematické celky podobné aj totožné,“ mieni riaditeľka.

© Autorské práva vyhradené

156 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo