Pokračovanie článku: Výrobca švédskych obrnených vozidiel: Robíme čisté obchody

Nie, to sa ešte nedá povedať. Ide o kompletnú ponuku na mnoho rokov, nie len výstavbu továrne v meste na krátke obdobie. Paralelne s rokovaním so zákazníkom budeme rokovať aj so slovenskými firmami. Ale ako som povedal, s CV90 máme veľmi dobré skúsenosti v piatich rôznych krajinách, kde sme splnili hodnotu nášho záväzku na 100 percent a načas. Nejde len o čas výroby, ale aj o to priniesť kompetencie do slovenského priemyslu a univerzít, aby bolo možné udržiavať vozidlá stále modernizované počas nasledujúcich 40 rokov. Know-how je dôležité aj pre bezpečnosť dodávok. Naši dodávatelia nás podporia aj v budúcich exportných príležitostiach. Tak to bolo aj v predchádzajúcich prípadoch, keďže sme už predali 1 280 kusov CV90.

Plánujete založiť novú spoločnosť na Slovensku alebo možno kúpiť niektorú z miestnych firiem?

Nie. To nie je náš model. Nikdy sme to neurobili v žiadnej inej krajine. Máme tendenciu nájsť dobrých partnerov, s ktorými by sme mohli počas životného cyklu vozidiel spolupracovať, a vďaka dobrým vzťahom prenášať technológie, aby sa naši miestni partneri dokázali postarať o vozidlo na mieste. To im dáva vyššiu motiváciu a udržateľnejšie využívanie prenosu vedomostí je vždy lepšie ako len prevod peňazí.

Už ste spomínali, že slovenský priemysel sa vám zdal celkom kompetentný. Ako to myslíte?

Zaujala ma úroveň znalostí v slovenskom priemysle. Slovensko má v mnohých ohľadoch dobrú technickú infraštruktúru, strojárstvo či výrobné procesy. Niektoré z nich sú vo vojenskej oblasti, iné nie. Ale robia dobrú strojársku výrobu, softvéry či elektroniku. Dnes napríklad nakupujeme od Konštrukta Defence hlavne pre mínometné verzie CV90 používané vo Švédsku. Fungujeme takto vlastne od roku 2017. Ak nájdeme dobrých partnerov, idú s nami ďalej aj do ďalších spoluprác.

Ako bude prebiehať školenie slovenských inžinierov?

Budú súčasťou výroby už aj pri prvých vozidlách vyrobených vo Švédsku. Školenie zvyčajne trvá tri až šesť mesiacov a do Švédska vezmeme dvoch alebo troch jednotlivcov z každej spoločnosti. Keď sa rozbehne produkcia na Slovensku, v prípade potreby budú k dispozícii jeden alebo dvaja inžinieri zo Švédska.

Neplánujete teda na Slovensku postaviť nejakú novú stavebnú halu, kde by ste mali svoje lokálne centrum?

Máme iný prístup. Hardvér sa bude vyrábať prevažne v existujúcej infraštruktúre miestnych firiem. Nevidíme zmysel v investíciách do novej infraštruktúry, keď tá tu už existuje. Myslíme si, že by to boli vyhodené peniaze.

Aký je váš plán týkajúci sa časového harmonogramu výroby všetkých 152 vozidiel?

Výroba prvého vozidla zvyčajne trvá 24 mesiacov a zvyšok dodávky by mal trvať ďalšie tri roky. Ale aj o tom sa ešte musí rokovať.

Nemusíme sa obávať nejakých problémov s dodávkami v súvislosti s vojnou na Ukrajine alebo nejakých budúcich konfliktov?

Vždy sú nejaké položky, ktoré je potrebné dodať zvonku. Vo všeobecnosti by som však povedal, že by s tým nemal byť žiadny problém.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo obrany #armáda SR #BAE Systems