Informoval o tom Financial Times. O podiel v hodnote 4 miliardy dolárov, ktorý ponúka kanadská spoločnosť PotashCorp, sa podľa zdrojov zoznamu zaujímajú aj ďalšie tri čínske podniky.
Lítium je kľúčovým komponentom batérií pre elektromobily. Čína je najväčším trhom elektromobilov na svete a čínska vláda plánuje rozšírenie tohto spôsobu dopravy. Čínske podniky sa preto v poslednom čase snažia zabezpečiť dodávky materiálov potrebných na výrobu vozidiel s elektrickým pohonom.
Čínsky investičný fond GSR Capital napríklad v auguste kúpil aktivity japonského výrobcu automobilov Nissan v oblasti batérií pre elektromobily. GSR sa teraz podľa Financial Times zaujíma aj o podiel v SQM.
Producent hnojív PotashCorp predáva podiel v SQM, aby splnil regulačné podmienky pre fúziu s firmou Agrium. PotashCorp podľa svojich internetových stránok vlastní takmer tri roky firmu SQM a má právo vymenovať troch z ôsmich členov správnej rady podniku.
Ťažba lítia sa v poslednom čase dostala do centra pozornosti aj v Českej republike, kde sa podľa odhadov nachádzajú tri percentá svetových zásob tohto kovu. Minister priemyslu a obchodu Jiří Havlíček podpísal tento mesiac s austrálskou firmou European Metals Holdings (EMH) memorandum o ťažbe lítia v Česku. Memorandum sa stalo terčom kritiky a poslanecká snemovňa požiadala o zrušenie jeho platnosti. Uviedla tiež, že lítium by mal v Česku ťažiť štátny podnik.
Elektromobily vo svete rýchlo napredujú. Značka Tesla, ktorá predáva elektroautá, už v trhovej hodnote predbehla tradičný Ford. V Nórsku tretina nových áut jazdí na elektrinu a ľudia si pri domoch rýchlo inštalujú dobíjacie stanice. Väčšiemu nábehu elektromobilov stále bráni vyššia cena týchto vozidiel, ktorá by však mala klesnúť so začiatkom masovej výroby.