Podpora elektromobilov je istá len do konca roka

Dotácie na nákup ekologických áut sa míňajú. Motoristi, ktorí uvažujú o kúpe elektrického auta, prípadne plug-in hybridu, by sa mali poponáhľať. Priama dotácia na nákup týchto áut s určitosťou potrvá len do konca tohto roka. O podpore na budúci rok štát zatiaľ nerozhodol.

13.11.2017 14:00
debata (1)

Štát aktuálne podporuje predaje elektrických vozidiel sumou 5-tisíc eur. Automobily, ktoré na svoj pohon používajú kombináciu spaľovacieho motora spolu s elektromotorom, ktorého batérie je možné dobíjať z elektrickej siete (plug-in), sú zvýhodňované sumou 3-tisíc eur.

"V súčasnosti vieme povedať len toľko, že podmienky projektu hovoria u ukončení 31. decembra 2017 – teda podporiť možno len vozidlá, ktoré spĺňajú podmienky projektu a budú zaregistrované do 31. decembra 2017. O ďalšom pokračovaní sa rokuje, no nebolo o ňom rozhodnuté,“ informuje Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR).

„Podpora kúpy elektromobilov a plug-in hybridov sa začala minulý rok v novembri 2016, bude trvať do konca roka 2017. Vzhľadom na to, že dosiaľ neboli vyčerpané všetky finančné prostriedky, MH SR uvažuje o možnosti ich dočerpania aj po tomto termíne,“ informuje hovorca ministerstva hospodárstva Maroš Stano.

Dotácie na nákup elektrického alebo hybridného vozidla pochádzajú zo zanikajúceho Recyklačného fondu. Napriek blížiacemu sa koncu roka prostriedky zatiaľ nie sú vyčerpané. "Do dnešných dní o rezerváciu prostriedkov požiadalo 429 zákazníkov (264 BEV, 165 PHEV), čo predstavuje rezerváciu prostriedkov vo výške 1 815 000 eur. Očakávame, že ku koncu roka by sme sa mohli priblížiť k číslam 500 žiadostí a 2 000 000 eur rezervovaných prostriedkov,“ dodáva Pribula.

Štát je s rozbehom áut na elektrinu spokojný

Aký objem financií bude potenciálne dostupný od budúceho roka, ani kedy bude definitívne známe rozhodnutie o predĺžení podpory, nie je nateraz známe. Motoristom, ktorí majú záujem o obstaranie elektrického alebo hybridného vozidla a chcú mať istotu získania dotácie, ostávajú na nákup posledné týždne. Na získanie dotácie musí byť auto do konca roka prihlásené na dopravnom inšpektoráte.

O podpore elektromobilov a hybridov rozhodlo ministerstvo hospodárstva spolu so ZAP SR v novembri minulého roka. Rezort na tento účel vyčlenil 5,2 milióna eur, pričom päť miliónov pochádzalo z Recyklačného fondu a 200-tisíc eur poskytol ZAP SR.

Vďaka dotáciám záujem o elektrické vozidlá na Slovensku narastá. Podľa Európskej asociácie výrobcov áut ACEA v treťom kvartáli tohto roku stúpol medziročný počet registrácií elektromobilov o 178,6 percenta. Napriek tomu ich celkovo bolo zaregistrovaných len 39 kusov.

Celkovo v Európskej únii bolo zaregistrovaných 23 841 elektro­mobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 60,9 percenta. Spolu so Slovenskom dotujú predaj elektromobilov a hybridov aj iné štáty EÚ.

„Ministerstvo hospodárstva pripravilo spolu so Združením automobilového priemyslu SR historický prvý konkrétny projekt na podporu elektromobility v SR a po takmer roku jeho realizácie ho hodnotí pozitívne. Vytvoril sa ním základ vozidlového parku elektrických a plug-in hybridných vozidiel, aby sa na základe osobných skúseností začali formovať názory širšej motoristickej verejnosti na tento druh mobility,“ dodáva Stano.

Regulácia dáva do roku 2030 zelenú elektromobilom

Napriek pomerne nízkym číslam predaja elektromobilov má Európska únia ambiciózne plány v znižovaní produkcie emisií. Brusel chce do roku 2030 znížiť emisie automobilov o 30 percent v porovnaní s rokom 2021. Zároveň chce únia podporiť používanie elektromobilov ich zlacnením a zjednodušením dobíjania.

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič tvrdí, že ide o najrealistickejší kompromis medzi napĺňaním cieľov Európskej únie v oblasti čistej energie a nákladmi, ktoré budú musieť znášať automobilky pôsobiace v Európe. Európske normy od automobiliek žiadajú, aby nové osobné autá do roku 2021 neprodukovali viac ako priemernú povolenú emisiu 95 gramov kysličníka uhličitého na jeden kilometer. Do roku 2030 má dôjsť k zníženiu emisií o ďalších 30 percent.

Automobilka, ktorá danú hranicu prekročí, dostane za každý gram navyše pokutu 95 eur pri každom aute.

Napriek tomu Európska únia po prevalení emisného škandálu koncernu Volkswagen (VW) dočasne zvýšila limity pre oxidy dusíka NOx naftových motorov. Rovnako bol zavedený nový spôsob testovania vozidiel na emisie, ktorý má viac brať do úvahy reálne podmienky na cestách. Testovanie, ktoré bolo v platnosti do septembra tohto roka, prebiehalo takmer v laboratórnych podmienkach, pričom v reálnej premávke boli údaje o produkcii emisií a spotrebe nedosiahnuteľné.

Dojazd stále len niečo cez 200 km

Od septembra 2017 platí možné prekročenie aktuálneho limitu 80 mg/km o 110 percent, pričom postupne sa bude znižovať. Od roku 2020 má byť prekročenie aktuálne platnej normy maximálne o 50 percent.

Elektromobily sú pre väčšinu Slovákov stále drahé. Najpredávanejší elektromobil na svete Nissan Leaf stojí 27 050 eur, pričom po odpočítaní štátnej dotácie jeho cena klesá na 22 050 eur. Cena porovnateľného Nissanu Pulsar so spaľovacím motorom začína na sume 12 990 eur. Napriek tomu nové elektromobily a hybridy prinášajú takmer všetky automobilky.

Najmä elektrické vozidlá trápi stále okrem vysokej ceny aj pomerne krátky dojazd. Na jedno nabitie s novým elektrickým Hyundaiom Ioniq je podľa oficiálnych údajov možné prejsť 280 kilometrov. V reálnej premávke má automobil dojazd približne 210 kilometrov. Na dlhšie trasy sú elektromobily, na ktoré štát poskytuje dotáciu, stále málo použiteľné.

Na Slovensku funguje vzhľadom na zatiaľ malý počet elektromobilov na cestách pomerne hustá sieť rýchlonabíjacích staníc, ktoré sú rozmiestnené vo väčších mestách, v okolí diaľnic a rýchlostných ciest, aby každý elektromobil zvládol prejsť medzi Bratislavou a Košicami. Obnova akumulátorov pri takýchto nabíjačkách trvá približne 50 minút.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #podpora