Štát láka 10-tisíc žiakov do fabrík

, 26.05.2018 09:00
študenti, práca, fabrika, prax
Sedemdesiat percent duálneho štúdia je zamerané na prax a tridsať percent na teóriu. Autor:

Štát plánuje naštartovať záujem študentov o vzdelávanie priamo vo výrobných halách domácich podnikov. V najbližších troch rokoch sa má počet študentov duálneho vzdelávania zvýšiť o 10-tisíc žiakov. Prudký nárast ministerstvo školstva zabezpečí možnosťou ovplyvnenia počtu prvákov jednotlivých študijných odborov stredných škôl. V prípade hladkého schvaľovania v parlamente bude značná časť prvých ročníkov stredných odborných škôl už od septembra tohto roku otváraná na základe požiadaviek firiem. Zároveň postupne skončia dnes veľmi obľúbené, ale v praxi absolútne nepoužiteľné výučné listy z najrôznejších vzdelávacích odborov nesúcich rôzne kreatívne názvy ako napríklad praktická žena.

„Oceňujeme zvýšenie finančnej motivácie pre zamestnávateľov pre vstup a zotrvanie v systéme duálneho vzdelávania, taktiež celkové zníženie administratívy a snahu ministerstva školstva o tlak na vyššie územné celky, aby premietali požiadavky trhu práce na stredné odborné školy pri plánovaní výkonov škôl,“ povedal generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

V súčasnosti sa totiž veľkej obľube žiakov tešia v praktickom živote len veľmi ťažko využiteľné stredoškolské odbory ako animátor cestovného ruchu, mediálny poradca, manažér životného prostredia, odborník úžitkovej maľby a mnohé ďalšie. Zároveň na gymnáziách bežne študujú trojkári, ktorí v minulosti nemali šancu dostať sa na elitné školy a následne patrili medzi najlepších absolventov stredných odborných škôl.

O definitívnej podobe duálneho vzdelávania aktuálne rokujú poslanci parlamentu. Ak by duálne vzdelávanie fungovalo, firmy by na Slovensku nemuseli čeliť problémom spôsobeným nedostatkom pracovnej sily. Aktuálne je miera evidovanej nezamestnanosti na úrovni 5,55 percenta a do práce môže z úradov práce nastúpiť takmer 154-tisíc Slovákov.

Práve rozdrobené a nesystémové riadenie systému duálneho vzdelávania je jedným z hlavných dôvodov jeho neúspechu na Slovensku.
Tibor Gregor, výkonný riaditeľ Klubu 500

Nájsť ľudí je podľa podnikateľov takmer nemožné v priemyselne rozvinutých regiónoch západného a severného Slovenska. Navyše ekonomický rast sa bude v najbližšom období zrýchľovať a do troch rokov má len v automobilovom priemysle vzniknúť 14-tisíc nových pracovných miest. Ekonomickí analytici sa zhodujú v tom, že domácu ekonomiku čaká dobré obdobie a napríklad UniCredit Bank počíta v roku 2018 s rastom HDP o 3,9 percenta a v roku 2019 o 4,1 per­centa.

Problémy s rozbehom odbornej výučby

Z dlhodobého hľadiska je práve rozbehnuté duálne vzdelávanie kľúčom k vyriešeniu problémov s nedostatkom pracovnej sily. S razantnejšou podporou duálneho vzdelávania začala už predchádzajúca vláda, ale napriek tomu je v systéme duálneho vzdelávania zatiaľ len 2 600 študentov. Podľa časti zamestnávateľov je to pre chaotické riadenie odborného vzdelávania.

„Práve rozdrobené a nesystémové riadenie systému duálneho vzdelávania je jedným z hlavných dôvodov jeho neúspechu na Slovensku. Paralelne budované administratívne štruktúry v siedmich organizáciách spôsobujú, že finančné prostriedky určené na riadenie systému duálneho vzdelávania sú vynakladané neefektívne a v konečnom dôsledku nie sú ani postačujúce,“ uviedol výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Ten kritizuje, že súčasný systém sa má rozšíriť o ďalšie materiálne slabo vybavené stavovské organizácie, ktoré v mnohých prípadoch nedokážu svojim žiakom poskytnúť kvalitné odborné vzdelanie.

Chaos tiež panuje v nastavení normatívov jednotlivých študijných odborov. Napríklad študijný odbor praktická žena má štedrejšie nastavený normatív ako elektrotechnik. Za praktickú ženu sa mladé dievčatá môžu vyučiť za dva až tri roky a počas štúdia sa naučia základy varenia a šitia.

Študenti zmaturujúci v odbore elektrotechnik zvládnu vykonať náročné elektromontážne práce priamo v elektrárňach. No práve pre vzdelávanie slabo napojené na prax im často chýbajú potrebné praktické vedomosti a dnes po skončení štúdia skončí na úrade práce približne každý piaty absolvent strednej odbornej školy. Isté zamestnanie majú dnes len absolventi duálneho vzdelávania alebo škôl založených samotnými priemyselnými fabrikami. Zvyšné stredné odborné učilišťa vzdelávajú žiakov na starých strojoch a tí preto po skončení štúdia majú problém uplatniť sa v praxi.

Zamestnávatelia tiež v praxi narážajú na nezáujem rodičov, ktorí nechcú dať študovať svoje deti na stredné odborné školy. Dôvodom je obava zo zlého uplatnenia v budúcnosti a zničenia zdravia vykonávaním ťažkej manuálnej práce. Firmy upozorňujú, že odborne vzdelaní zamestnanci dnes pracujú v čistom prostredí a v praxi sa venujú programovaniu strojov a údržbe výrobných liniek. Na jednoduchých výrobných pozíciách končia prevažne ľudia s humanitným vzdelaním, ktorí sa nevedeli uplatniť v praxi, a preto sa živia vykonávaním jednoduchých mechanických operácií.

Vzdelávanie funguje v automobilkách

Duálne vzdelávanie na Slovensku už dlhé roky prevádzkuje najväčšia súkromná fabrika Volkswagen Slovakia. Tá svojich budúcich zamestnancov vychováva v takzvanej Duálnej akadémii spolu s firmami Siemens a Matador Group. „Medzi viaceré výhody duálneho vzdelávania s Volkswagenom Slovakia patrí nesporne fakt, že praktické vyučovanie sa uskutočňuje v novej tréningovej hale Duálnej akadémie, kde sa žiaci naučia pracovať s najmodernejšími technológiami. Za svoju produktívnu prácu navyše získajú príplatok a podnikové štipendium a po úspešnom ukončení štúdia majú garanciu pracovného miesta vo Volkswagene Slovakia,“ priblížil hovorca závodu Michal Ambrovič.

Sedemdesiat percent duálneho štúdia je zamerané na prax a tridsať percent na teóriu. Žiaci môžu štúdium ukončiť výučným listom, maturitou a medzinárodným dvojjazyčným nemeckým certifikátom odbornej spôsobilosti. Ten otvára dvere do nového zamestnania priamo v Rakúsku a Nemecku. Volkswagen Slovakia tiež žiakom ešte počas štúdia prispieva na stravu, ubytovanie a dopravu. Prípadným záujemcom Duálna akadémia aj tento rok ponúka možnosť štúdia v odboroch mechanik mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení, mechanik nastavovač a autotronik.

Aj ďalšie automobilové závody umožňujú žiakom praxovať priamo v ich výrobných halách. "Od septembra minulého roka 45 študentov Strednej odbornej školy strojníckej v Kysuckom Novom Meste získava teoretické a praktické skúsenosti v odboroch mechanik špecialista automobilovej výroby, programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení či mechanik mechatronik.

Vyvážené praktické a teoretické vyučovanie prebieha v priestoroch školy, vo Vzdelávacom stredisku spoločnosti Kia Motors Slovakia v Gbeľanoch a v závode v Tepličke nad Váhom," povedal Branislav Hadár, vedúci oddelenia vzdelávania v Kia Motors Slovakia. Automobilka vyčlenila 18 zamestnancov, ktorých náplňou práce je trénovať študentov a pomáhať im v zaradení do pracovného procesu. Pre nedostatok kvalifikovaných zamestnancov bude počet študentov v najbližších rokoch narastať. „Od budúceho školského roka budeme v systéme duálneho vzdelávania školiť už približne 70 študentov,“ dodal Hadár.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výrobné haly #študenti #fabriky #duálne vzdelávanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
24,99
Perla Ruža Color

Perla Ruža Color

34,99
Rozeta

Rozeta

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk