Na R1 prispeje aj Európska únia

- inzercia - Európska komisia schválila finančnú pomoc vo výške 111 mil. EUR na výstavbu rýchlostnej cesty R1 na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie. Ide o prvý projekt, ktorý je financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Slovensko sa týmto projektom dostalo cez hranicu pol miliardy EUR v oblasti čerpania eurofondov na dopravné projekty a významne si polepšilo svoju pozíciu v porovnaní s okolitými krajinami.

22.03.2010 07:58
Mapa: Úsek Žarnovica – Šášovské Podhradie
Úsek Žarnovica – Šášovské Podhradie
debata

Neslávna „cesta smrti“ už čoskoro bude len minulosťou. Druhá etapa výstavby R1 na úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie je v týchto mesiacoch pred dokončením. Nevyhovujúci stav pôvodnej cesty už niekoľko rokov trápil vodičov prechádzajúcich tzv. južnou trasou. Rýchlostná cesta dávno nespĺňala parametre bezpečnej premávky, čo sa prejavilo na vzniku častých nebezpečných kolízií. Znižovanie rýchlosti v problematických úsekoch sa pripísalo na kilometrových zápchach. Keďže ide o cestu, ktorá má tranzitný charakter a využívajú najmä vodiči smerujúci zo západu na východ a späť, riešenie v podobe novej R1 bolo nevyhnutné. Intenzita dopravy bola na pôvodnej ceste totiž prekročená už v rokoch 1995–2000.

Očakáva sa, že nová rýchlostná cesta prispeje najmä k zníženiu časových strát a prispeje k zlepšeniu regionálnej dopravnej dostupnosti. Táto investícia do cestnej infraštruktúry by mala byť tiež impulzom pre ekonomický rast východného a stredného Slovenska, ktoré ešte stále zaostávajú za ekonomicky silnejším západom. Cesta s vyššou kapacitou zároveň reaguje na dramatický rast premávky, ktorý vznikol po vstupe Slovenska do Európskej únie.

Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie bude dlhý 18 kilometrov s projektovanou rýchlosťou na 100 kilometrov za hodinu. Prvá etapa výstavby bola odovzdaná do užívania vlani v novembri, druhá etapa bude dokončená v novembri tohto roka. Projekt výstavby tohto úseku R1 patrí medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 mil. EUR. Medzi ďalšie veľké projekty, ktoré objemom nákladov prevyšujú uvedenú sumu patrí modernizácia železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou a výstavba úseku D1 Sverepec – Vrtižer, ktorý bude v máji tohto roka uvedený do prevádzky.

Viac informacii na mdpt-opd.sk.

debata chyba