Znovuzrodenie modernej organizácie

- inzercia - Je ťažké predstaviť si, ako sa cíti húsenica, keď sa jedného dňa prebudí z kukly a zistí, že jej na chrbte narástli obrovské krídla. Nie som síce motýľ, ale myslím, že viem, aký je to pocit: po pätnástich rokoch práce vytvárania vysoko-výkonných spoločností, nastala v mojom živote veľmi drastická zmena. Keby som mala zhrnúť podstatu tejto transformácie, dalo by sa to opísať jednoduchou frázou: organizácie už nie sú to, čo bývali. A schopnosť manažérov rozpoznať takúto zmenu je jadrom dlhodobého firemného úspechu 21. storočia.

29.03.2010 07:59
IEDC - prednáška
debata

Takže ako vyzerá vyvíjajúci sa motýľ?

Od organizácie k organizovaniu
Najdôležitejším faktom je, že časy, kedy boli organizácie spájané s kamennými budovami, celoživotnými kariérami a pravidelnými výplatnými páskami, sú dávno preč: všetko prichádza a odchádza tak rýchlo, že samotné organizácie už ani neexistujú, predstavujú skôr akýsi pretrvávajúci proces organizovania. Dôvod na paniku však neexistuje – táto zmena nám umožňuje pozerať sa na organizácie ako na proces pretrvávajúceho zdokonaľovania, a nie ako na mechanizmus stabilnej štruktúry – a vnímanie vašej organizácie z pohľadu určitého vývoja alebo procesu vám dáva priestor pre viac flexibility, lepšie vnímanie trhu a napokon aj viacej kreativity.

Od výrobkov k riešeniam
Pripadá nám to, akoby to bolo len pred chvíľou: išli ste si do obchodu kúpiť zubnú pastu a rozhodovať ste sa vôbec nemuseli – jednoduchá tuba s nápisom „Zubná pasta“. Vyskúšajte to teraz – a zrazu pocítite bombardovanie minimálne tridsiatimi možnosťami. S narastajúcou súťažou a pohybujúcimi sa nárokmi si do budúcna nemôžeme dovoliť ponúkať produkty, ktoré dávajú zmysel našim spoločnostiam, ale musíme vymýšľať riešenia, ktoré dávajú zmysel im- zákazníkom. Keby sa Apple sústredil len na výrobu jedného úspešného produktu – počítača – nikdy by si neužil úspech iPodu a nikdy by nedostal šancu prekvapiť hudobný priemysel predstavením iTunes. Najlepšie to snáď vystihol Charles Revson, priekopník, ktorý stál za značkou Revlon Cosmetics: Vo fabrike vyrábame kozmetiku, v obchodoch predávame nádej.

Od nezávislosti ku vzájomnej závislosti
21. storočie dokonale zmenilo definíciu hraníc modernej spoločnosti. Dodávatelia môžu potlačiť alebo naopak zvýšiť vašu schopnosť súťažiť, pričom sú to práve zákazníci, ktorí sa stávajú najaktívnejšími hráčmi vývoja nového produktu. V dnešnej dobe nestačí vziať do úvahy strategické rozhodnutia vrámci spoločnosti – na to, aby spoločnosť dokázala vytvoriť hodnotu, musí zvládnuť a správne zmenežovať celý životný cyklus hodnotového rebríčka, od surových materiálov až po konečný produkt. Hranice sa neustále menia.

Od údržby po dizajn
Rýchle zmeny v súťažnom prostredí vytvárajú nové obchodné výzvy, s ktorými sme sa doteraz nestretli. V čase masívnej a rýchlej zmeny si úspech vyžaduje vôľu a chuť pre trvalú inováciu, skôr než udržovanie existujúcich obchodných modelov a prístupov. Google je dôkazom toho, že na dizajne skutočne záleží – a ktokoľvek, kto videl „normálne“ kancelárie tohto medzinárodného gigantu vie, že dizajn je jadrom kultúry a operácií Googlu.

Čo to pre nás znamená? Vyzerá to tak, že máme na výber z dvoch možností. Prvá je, že nám naše krídla budú pripadať nepohodlne a strašidelne a predstierať, že neexistujú – pokračovať v našom organizačnom živote, ako keby bol obchod rovnaký ako predtým – čakajúc na zemi na to, kým nás zožerie okoloidúci predátor. Alebo môžeme roztiahnuť krídla, uznať tento fakt, užívať si a správať sa v súlade s touto zmenou, veriť a užívať si let. Je to vždy osobná voľba.

Autorkou je dr. Nadya Zhexembayeva, ktorá je profesorkou udržateľného rozvoja v Škole Manažmentu IEDC-Bled.

MBA Master Class v Bratislavi, 31. marca 2010

Prosím navštívte našu odbornú prednášku v Bratislavi s názvom „Stratégia: príprava na ukončenie krízy“ pod vedením profesora Dr. Nenada Filipoviča, výkonného vedúceho projektu MBA a akademického riaditeľa v Škole Manažmentu IEDC-Bled. Vedie kurzy Všeobecného manažmentu a Obchodnej etiky a v rámci svojej práce sa pravidelne stretáva s obchodnými praktikami. Taktiež je známy za jeho odborné rady, ktoré poskytuje mnohým medzinárodným spoločnostiam. Prednáška bude v stredu 31. marca 2010 o 18-tej hodine v hoteli Crowne Plaza (Hodžovo námestie 2). Prosím zaregistrujte sa tu.

IEDC - porada
debata chyba