Havarované lietadlo neriadil jeho kapitán

Stroj Tu-134, ktorý havaroval v pondelok pred polnocou v ruskom Petrozavodsku, neriadil kapitán. Pristávací manéver zveril druhému pilotovi. Informovali o tom niektoré ruské informačné portály. Odvolávali sa pritom na prvé výsledky analýzy rozhovorov zaznamenaných na tzv. čiernych skrinkách.

23.06.2011 07:39
lietadlo, Rusko, havária Foto:
Lietadlo havarovalo v tesnej blízkosti obývaných domov.
debata (2)

„Druhý pilot patril medzi tých skúsených, ale je otázne, či bol schopný dostať stroj na zem v takej hustej hmle a v daždi,“ povedal internetovej doméne Newsru anonymný zdroj blízky skupine vyšetrovateľov. Zatiaľ nik nevie dať odpoveď na otázku, prečo skúsený kapitán Alexander Fiodorov (1966) nechal priblíženie a samotné pristátie na druhého pilota. V tejto súvislosti sa čoraz väčší počet leteckých odborníkov zhoduje v názore, že smrť 45 ľudí na palube 30-ročného stroja letiaceho z Moskvy zapríčinil ľudský faktor.

Pondelková tragédia v karelskom Petrozavodsku opätovne rozpútala diskusie okolo výcviku pilotov, šetrenia palivom a finančných postihov posádky. Podľa niektorých aktívnych pilotov, ako aj tých v dôchodku na diskusnom fóre Avia.ru najnovšia havária je v širšom zmysle výsledkom „systémovej“ chyby. „Starí piloti odchádzajú do dôchodku a výcvik mladých kádrov je slabý. Chlapi sa učia takpovediac za pochodu, v praxi,“ vraví diskutujúci pod menom Nexus. Letecké spoločnosti, predovšetkým tie menšie, šetria, kde sa dá. Na palive, opravách strojov i mzdách pilotov. Napríklad v prípade, ak sa posádka rozhodne pre opätovné priblíženie alebo pre náhradné letisko, musí napísať odôvodňujúce hlásenie. „A tak kapitáni radšej posadia stroj na zem za každú cenu, ako by napríklad využili náhradné letisko, nechcú riskovať zrážky zo mzdy v prípade spotreby paliva nad plán. Bezpečnosť cestujúcich je kdesi na chvoste záujmu,“ tvrdí letec.

V rámci šetrenia nákladov zo strany leteckých spoločností nie sú výnimkou podľa Nikolaja Černikov, pilota s 21-ročnou praxou, aj ďalšie z pohľadu nezasväteného pozorovateľa nepochopiteľné veci. „Stáva sa neraz, že lietadlo natankuje len toľko paliva, aby doletelo do cieľového letiska. Posádke tak neostáva nič iné, len so strojom plným cestujúcich pristáť za každú cenu,“ povedal letec v rozhovore pre denník Komsomoľakaja pravda.

Vyšetrovanie pondelkovej leteckej katastrofy môže trvať ešte dni a mesiace. Ibaže už dnes potvrdzujú viaceré reakcie odborníkov, že letecká doprava v Rusku potrebuje nekompromisnú reformu. „V opačnom prípade budeme svedkami ďalších nevinných obetí väčšinou nič netušiacich cestujúcich,“ dodal Černikov.

Lietadlo nezvládlo núdzové pristátie v zlom...
Lietadlo havarovalo v tesnej blízkosti...
+4Lietadlo havarovalo v tesnej blízkosti...
2 debata chyba