Pre vodičov sa začína najkritickejšie obdobie roka

Sneh, dážď, vietor a nekonečné kolóny. S príchodom novembra sa pre vodičov začína najkritickejšie obdobie roka.

29.10.2012 13:00
počasie, zima, sneh, búrka, doprava Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Väčšina ešte nemá prezuté pneumatiky a na cesty vyrážajú státisíce ľudí, ktorí sa presúvajú hore-dole naprieč Slovenskom, aby navštívili hroby svojich blízkych.

Potvrdzujú to aj vlaňajšie policajné štatistiky. Vlani počas necelých troch týždňov zahynulo na prelome októbra a novembra na cestách 29 ľudí a rok predtým až 30, čo sú v porovnaní s celoročným priemerom takmer dvojnásobné hodnoty.

Za zvýšenou nehodovosťou v období okolo Dušičiek stojí najmä hustejšia premávka na cestách, na ktoré sa vo väčšom množstve dostávajú aj sviatoční vodiči, svoje však robia aj ranné hmly, prvé sneženie a klzké cesty.

„Cez sviatky sa navyše často jazdí na dlhé vzdialenosti, na čo však mnohí, najmä príležitostní, vodiči vopred nemyslia,“ hovorí Marián Čabák zo Školy bezpečnej jazdy s tým, že problémom neraz býva aj údržba auta, a teda aj drobnosti ako výmena zmesi v ostrekovačoch za nemrznúcu či prezutie auta do zimných pneumatík.

„Slovensko je krajina, kde skôr či neskôr mrzne na celom území, preto určite nie je priestor nechávať si letné pneumatiky počas celého roka. Keď sa niekto zobudí ráno s tým, že v noci nasnežilo a potrebuje niekam ísť, kto vtedy pôjde narýchlo do servisu?“ vystríha Čabák.

Ako však dodáva, problémom nie je len nedbalosť motoristov, ale aj benevolentná vyhláška. Kým napríklad v Rakúsku je prísne stanovená povinnosť používať zimné pneumatiky od 1. novembra do 15. apríla, u nás hovorí zákon len o podmienke mať ich vtedy, keď je na ceste „súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza“.

Aj keď pokuty sú u nás pomerne vysoké a jazda na letných pneumatikách v snehu vyjde na 60 eur, o podceňovaní tejto povinnosti hovoria aj zamestnanci B. K. Servisu v Bratislave. „O prezúvanie, samozrejme, máme zvýšený záujem. Stále je však veľa takých, čo si na to spomenú až neskoro v zime či neprídu vôbec,“ hovorí jeden z mechanikov s tým, že ľuďom sa nechce platiť ani za pravidelné servisné kontroly.

Prezident Združenia autoškôl Slovenskej republiky Andrej Buday poukazuje na to, že obzvlášť začínajúci vodiči majú v tomto období problémy s námrazou na cestách či odlišným správaním auta na snehu. „Vznikajú tu hraničné prípady, preto je dôležité, aby sa vodič pripravil na to, že auto ho nebude celkom poslúchať a nepôjde celkom tam, kam chce. Tieto situácie treba preto vopred trénovať a pripravovať sa na ne,“ vraví.

Sťažené podmienky na cestách podľa analytikov výrazne zhoršuje aj neopatrná jazda v blízkom závese za autom, ktoré je pred vodičom. „Bezpečný odstup však treba nevyhnutne dodržiavať a práve to je vec, na ktorej Slovensko ohromne trpí,“ upozorňuje Čabák, podľa ktorého by sa po odstránení tejto neresti znížili dosahy aj ďalších priestupkov, ako je napríklad rýchla jazda. Predĺženie brzdnej dráhy na klzkom povrchu totiž podľa neho mnohí podceňujú.

„Špecialitou u nás tiež je, keď ide viac áut pokope v kolóne a všetci sa snažia držať natesno, aby medzi seba nikoho nepustili. A v okamihu, keď má prvý v kolóne nejaký problém, všetky skončia v jednej hromadnej nehode,“ pridáva sa dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ako zas dodáva dopravná psychologička Zuzana Pástorová, problémom zvýšeného výskytu nehôd na začiatku zimy nemusia byť len technické nedostatky, ale aj slabá koncentrácia, keďže na tú do istej miery vplýva aj počasie. „Dôležité je nesadať si za volant unavený či robiť si prestávky, a to po každých dvoch či troch hodinách. Treba však aj piť veľa vody, vyjsť z auta,“ upozorňuje s tým, že ľudia by nemali piť len kávu. „Tá síce najprv účinkuje, no po určitej dobe už nepomáha,“ radí psychologička.

So slabými stránkami slovenských vodičov v tomto období ráta podľa hovorkyne Denisy Baloghovej aj polícia, ktorá okrem vhodných pneumatík či doplnenia zimnej výbavy upozorňuje vodičov aj na ďalší častý problém, a to primerané svietenie. Ak sa totiž vytvárajú kolóny, svetlá do hmly by mali používať len vodiči jazdiaci prví a poslední v rade. „Predíde sa tým zbytočnému oslepovaniu ďalších vodičov. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia,“ uviedla hovorkyňa.

Polícia sa riziká nebezpečného obdobia snaží zmierniť aj dopravnobezpeč­nostnými akciami. Zvýšený dohľad a posilnenie hliadok ohlásila aj do konca týždňa, keďže najmä počas sviatkov sa chce sústrediť na frekventované križovatky, hlavné cestné ťahy, ale aj na príjazdové cesty k cintorínom a parkoviská.

Aj keď podľa expertov stopercentný recept na zníženie nehodovosti neexistuje, väčšia prítomnosť policajtov podľa nich pomáha. „Preventívne kontroly nie sú nikdy na škodu,“ dodáva Drahovský.

Projekt bezpeč­nosti diaľnic
Na európskych cestách zomrie pri nehodách ročne viac ako 30-tisíc ľudí, väčšina z nich na diaľniciach východnej Európy. Zlepšiť situáciu by mal medzinárodný projekt Save Our Lives (Zachráňte naše životy, SOL), do ktorého sa zapojilo aj Slovensko. Cieľom projektu, na ktorom sa podieľajú Česko, Poľsko, Nemecko, Maďarsko, Rakúsko, Slovinsko a Taliansko, je poskytnúť miestnym úradom návrhy a postupy na zlepšenie bezpečnosti na cestách.

Štatistiky nehodovosti na cestách

  • od začiatku roka do minulého týždňa sa stalo 10 984 nehôd, čo je v porovnaní s vlaňajškom menej o 1 134
    • ťažké zranenie utrpelo 894 ľudí, vlani o 89 viac
    • smrteľných obetí bolo 243, vlani 254
    • medzi najčastejšie príčiny nehôd stále patrí alkohol, prekročenie rýchlosti či nedanie prednosti

Pokuty za niektoré priestupky

  • nepoužitie zimných pneumatík 60 eur
    • neodstránenie ľadu a snehu, ktorý by sa mohol počas jazdy uvoľniť 60 eur
    • nepoužitie svetiel za zníženej viditeľnosti 60 eur
    • nepoužitie svetiel do hmly 30 eur

    Zdroj: PPZ SR

Počet obetí dopravných nehôd podľa mesiacov    
  2010 2011 2012
január 27 22 27
február 25 17 11
marec 21 26 21
apríl 20 26 21
máj 21 24 28
jún 25 24 31
júl 37 37 30
august 35 24 23
september 32 31 28
október 37 38  
november 42 22  
december 23 34  

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba