Štiavnická Anča nekončí

Známa štiavnická Anča, ktorá premáva medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou, nekončí. Vlakové spojene zostane zachované, aj keď v obmedzenej podobe. Oznámil to v pondelok minister dopravy Ján Počiatek.

22.10.2012 16:11 , aktualizované: 18:54
vlak, Banská Štiavnica Foto:
Vlaková doprava medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou sa rušiť nebude.
debata

Zrušenie osobnej vlakovej dopravy na tejto trati od začiatku decembra ministerstvo zdôvodňovalo ekonomikou a nízkym počtom cestujúcich. Napokon svoj postoj zmenilo. "Došli sme k záveru, že nejaká množina vlakových spojení má význam a nebudú zrušené všetky. Súčasne budeme sledovať vývoj využívania týchto vlakov, " uviedol Počiatek v Banskej Štiavnici. Monitoring bude bežať najmenej rok. K ďalšiemu prehodnoteniu podľa neho dôjde, keď sa opraví cesta do mesta, ktorá vyžaduje rekonštrukciu. Jedným z hlavných argumentov proti zrušeniu totiž bolo, že nahradenie vlakového spojenia autobusovým dnes nie je v plnej miere reálne, najmä v zime.

Minister uviedol, že na zmene rozhodnutia sa podpísalo aj to, že niektoré vlaky sú využívané a zavážil tiež argument, že Banská Štiavnica a okolie sú zapísané v UNESCO. „Táto lokalita je unikátna v tom, že po kolapse výroby v tomto regióne, sa transformuje na niečo iné. Má vysoký potenciál z hľadiska cestovného ruchu, čo je tiež agenda, o ktorú sa máme starať,“ povedal.

V súčasnosti medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou premáva šesť párov vlakov, ich počet sa od 9. decembra, kedy začne platiť nový grafikon, zníži na štyri. „Niektoré skutočne nie sú obsadené. Naša analýza ukazuje, že redukcia na štyri páry vlakov je primeraná,“ spresnil Jiří Kubáček zo sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva.

Banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková je spokojná, že argumenty mesta ministerstvo presvedčili a osobná vlaková doprava zostane zachovaná. „Urobíme všetko pre to, aby sa počet cestujúcich zvýšil. Zaviazali sme sa, že budeme riešiť dopravu z mesta na železničnú stanicu a urobíme tiež väčší marketing, najmä v čase letnej turistickej sezóny,“ uviedla.

Okrem mesta boli proti zrušeniu osobných vlakov aj okolité obce a banskobystrická župa. Za ich zachovanie občianski aktivisti spísali petíciu, ktorú podporilo takmer 15-tisíc ľudí. Tí sú tiež spokojní. Podľa jednej z iniciátoriek petície Jany Kuzmovej sa ako nová priorita ukazuje skutočné zefektívnenie dopravy na tejto trati a aby ju cestujúci začali viac využívať.

Naposledy Štiavničania bojovali za svoju Anču pred zhruba deviatimi rokmi. Vtedy bola doprava na určitý čas prerušená, neskôr ju obnovili.

debata chyba