Spadnutý stroj letel z neverejného letiska v Bidovciach pri Košiciach. Využíva ho letecký klub, ale ako agroletisko je určené aj na poľnohospodárske účely. Prevádzkovateľom letiska Bidovce je Rera Air a majiteľom lietadla je podľa našich informácií spoločnosť Silentium Sanus. Jednou z jej hlavných činností je aj výcvik súkromných a dopravných pilotov. Ich reakcie na udalosť sa Pravde včera nepodarilo získať.
„Pri udalosti zasahovali hasiči z Hasičskej stanice Pohorelá, na miesto prišli sanitným autom hasičskej služby aj príslušníci z Banskej Bystrice,“ povedala hovorkyňa hasičov Zuzana Farkasová. K núdzovému pristátiu privolali aj dve posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air-Transport Europe (VZZS ATE).
„Ako prvý vzlietol vrtuľník zo strediska Poprad, následne bola privolaná aj posádka z Banskej Bystrice. Utraľahké lietadlo v dopoludňajších hodinách núdzovo pristálo približne 150 metrov pod vysielačom na Kráľovej holi,“ uviedla hovorkyňa VZZS ATE Zuzana Turočeková. Vrtuľníku z Popradu sa pre nepriaznivé poveternostné podmienky nepodarilo vysadiť lekára priamo k lietadlu, pilot preto pristál v Telgárte. Odtiaľ ho k miestu nehody odviezli hasiči.
Medzičasom pristál v Telgárte aj banskobystrický vrtuľník, druhého lekára previezla k miestu nehody Horská záchranná služba. "Po ošetrení previezli záchranári oboch pacientov k vrtuľníkom a transportovali ich do popradskej nemocnice,“ dodala Turočeková.
Podľa hovorcu záchranárov Borisa Chmela „17-ročné dievča utrpelo poranenia hrudníkovej chrbtice a mladý muž bol podchladený. Obaja boli pri vedomí a komunikovali“.
Viliam Orosz, bývalý pilot spoločnosti ATE, na základe fotografií usúdil, že pravdepodobne išlo o vynútené pristátie do terénu pre zlé počasie. V čase letu Katany bola veľmi zlá viditeľnosť spojená s prehánkou, keď dochádza k problémom v pilotáži. „Amatérski piloti nie sú vycvičení na lety pri zníženej viditeľnosti a pri sťaženej viditeľnosti. Pravdepodobne sa pokúšal klesať pod mraky a tam už bola súvislá vrstva snehu. To znamená, že mu terén začal splývať. V takom prípade mohol aj zavadiť o časť pohoria,“ myslí si Orosz. Podľa neho v oblačnosti pilot stráca priestorovú orientáciu a vtedy môže uvažovať nad ukončením letu, či už na najbližšom letisku, alebo v teréne. „Mohlo dôjsť k tomu, že pilot sa snažil klesať, ale neuvedomil si, že tam už je vysoké pohorie,“ odhaduje situáciu skúsený pilot.
Mladí chlapci si môžu robiť výcvik privátneho pilota a neskôr, keď chcú pokračovať vo výcviku, musia spĺňať nejaké podmienky. Jednou z nich je aj určitý počet nalietaných hodín. „Tie si zbierajú tak, že robia lety z bodu A do bodu B. Potrebujú si len nazbierať skúsenosti,“ vysvetľuje Orosz.