Mosty z oceľových konštrukcií postavili po tom, čo museli uzavrieť jedinú prístupovú cestu do Vrania pre zosuvy, ktoré sa objavili pri výstavbe diaľnice zo Strážova do Brodna.
Výstavba diaľnice na tomto úseku finišuje, preto mali byť zrušené aj mosty. Pomohli však zložitej dopravnej situácii a najmä obyvatelia z dolných Kysúc sa vďaka nim môžu vyhnúť každodennému čakaniu v kolónach na vyťaženom medzinárodnom úseku pri Kysuckom Novom Meste. Denne po premostení prejde približne 3-tisíc áut. Keď sa objavili informácie, že už koncom leta majú mosty zmiznúť, ľudia začali spisovať za ich zachovanie petíciu.
„Pokiaľ by boli mosty zbúrali, občania boli rozhodnutí, že budeme sústavne blokovať komunikáciu cez Vranie. Pretože opäť by bola vo Vraní hustá premávka, hluk a nebezpečné situácie pre deti,“ mieni Ján Púček, mestský poslanec z Vrania.
Kým neboli mosty, vodiči sa zápcham na preťaženej kysuckej ceste I/11 snažili vyhnúť práve cez miestnu komunikáciu vo Vraní. Cesta nie je vhodná na tranzitnú dopravu, vedie stredom zastavaného územia, je úzka, kľukatá, bez chodníkov, so zosúvajúcimi sa krajnicami. Mosty sú až za intravilánom. „Teraz viac-menej vodiči, ktorí idú cez Vranie, sú len domáci obyvatelia,“ dodal Púček.
Choma: Žilina by mala zvládnuť financovanie
Náklady na to, aby mosty mohli zostať, predstavujú pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) takmer 360-tisíc eur, ktoré investuje do úpravy a prestavby tak, aby mosty ponad rieku Kysuca mohli byť ešte v prevádzke.
„Len čo bude NDS doručená zápisnica zo zastupiteľstva týkajúca sa schválenia zmluvy o nájme s majiteľmi mostných konštrukcií, vydáme zhotoviteľovi pokyn na ich rekonštrukciu a konanie pre spustenie do prevádzky. Most bude následne odovzdaný do správy Žilinského samosprávneho kraja,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Samosprávy za prenájom a bežný servis na tri a pol roka zaplatia 590-tisíc eur. Vyššiu sumu bude znášať žilinská župa. „Žilinský samosprávny kraj bude financovať 80 percent a mesto Žilina 20 percent,“ povedal župan Juraj Blanár.
Župní poslanci už financovanie schválili, mestských to ešte len čaká. „Ak sú náklady zhruba pol milióna na tri roky, ja to vidím na nejakých 30– až 40-tisíc eur ročne, čo by mesto mohlo zvládnuť bez akýchkoľvek problémov,“ mieni žilinský primátor Igor Choma.
Chýbajúce úseky diaľnice D3 tak skoro nepostavia
Župa porovnávala aj iné ponuky na dočasné premostenie, ktoré však nevyhodnotila ako výhodnejšie. Trvalý most by sa vraj neoplatil, na úseku je totiž naplánovaná diaľnica. Keby sa výstavba diaľnice D3 zo Žiliny cez Kysuce do Poľska a Česka neodsúvala, nemuseli samosprávy riešiť problémy s prehustenou dopravou. Podľa najnovších prieskumov cestou prejde 28-tisíc vozidiel denne.
„Keby bola diaľnica, určite tento most netreba riešiť, toto je len vyháňanie peňazí z vreciek samosprávneho kraja práve preto, lebo ministerstvo nekonalo a nekoná,“ uviedol samosprávny poslanec a primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Diaľnica D3 je rozkúskovaná a výstavba troch chýbajúcich úsekov medzi Brodnom a Čadcou je odsúvaná, podľa najnovších informácií sa ich výstavba v tomto volebnom období vraj ani nezačne.