Priestory bývalej reštaurácie na prízemí v historickej časti budovy Hlavnej stanice sa po dlhom období nevyužitia premenia na novú čakáreň pre cestujúcich. Trnavská spoločnosť SP Plus, s. r. o., sa zaviazala tieto práce vykonať do júna budúceho roka za 825,6 tis. eur bez DPH (990,7 tis. eur s DPH). Zhotoviteľ začína postupne s búracími a murovacími prácami. Projektantom stavby je bratislavská spoločnosť H&W Invest, s. r. o.
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy na mieste bývalej reštaurácie povedal, že tento priestor odovzdali zhotoviteľovi v závere novembra. „Očakávame, že v tejto časti vyrastie nová čakáreň s pokladňami. Cestujúci sa rozplynú do väčšieho priestoru, zvýši sa tým komfort cestujúcich. Z tejto novej čakárne budú môcť prejsť priamo na perón alebo bočným vchodom do budovy stanice,“ priblížil Erdössy. Stavbári vykonajú komplexnú rekonštrukciu, vrátane okien, obkladov, muroviek, kúrenia, elektriny. „Ostanú tu pôvodné stĺpy a fresky, ktoré prejdú rukami reštaurátorov, a budú mať pôvodnú podobu,“ uviedol. Pre tieto práce bude uzavreté parkovisko pred budovou vládneho salónika na stanici, aby nákladné autá stavebnej firmy nepoškodili zaparkované osobné autá.
Prestavba podchodu
Bývalý služobný podchod s výťahmi, ktorý sa doposiaľ využíval aj na prepravu imobilných cestujúcich k vlakom, sa zmení na podchod pre cestujúcich s prístupom na všetky nástupištia na Hlavnej stanici. Prestavaný podchod budú naďalej využívať zdravotne postihnutí cestujúci, ale po novom aj ľudia s veľkými a ťažkými batožinami či matky s kočíkmi. V podchode bude päť výťahov – každý s kapacitou 26 osôb a nosnosťou dvetisíc kilogramov. Prepravná kapacita jedného výťahu bude 3 120 osôb za hodinu a všetkých piatich 15 600 osôb za hodinu.
Spoločnosť Metri, s. r. o., Bratislava má prestavbu podchodu uskutočniť do júla budúceho roka za 1,47 mil. eur bez DPH (1,76 mil. eur s DPH). Začiatku rekonštrukcie predchádzali prípravné práce od júla tohto roka. Po ukončení celkovej rekonštrukcie podchodu sa vyrieši jeden z najväčších problémov cestujúcich na jednej z najstarších a najvyťaženejších železničných staníc na Slovensku. „Tento podchod je využívaný len na služobné účely a na transport imobilných cestujúcich na nástupištia. Podchod chceme prerobiť tak, aby bol prístupný verejnosti,“ povedal Erdössy.
Obmedzenia počas rekonštrukcie
Prednosta Hlavnej stanice Pavol Országh informoval, že od začiatku rekonštrukcie podchodu bude znemožnená prístupová cesta pre imobilných cestujúcich. „Musíme využívať povrchovú cestu cez úrovňové prechody a tým sa zníži komfort pre imobilných cestujúcich,“ upozornil. Od utorka sa imobilní cestujúci po schválení cesty dopravcom musia dostaviť na železničnú stanicu najmenej štyridsať minút pred odchodom vlaku a určení zamestnanci ŽSR zabezpečia ich presun k vlaku cez úrovňové služobné prechody. Po príchode od vlakov, ktoré budú obmedzovať pohyb cez úrovňový prechod, bude prístupová pomoc (presun z nástupíšť 2 – 5 na nástupište 1) zabezpečená až po odsune súpravy od nástupišťa. Znamená to predĺženie času presunu asi o pätnásť až dvadsať minút.
Súkromná SBS na staniciach
Na železničných staniciach v Bratislave Hlavná stanica, Vinohrady, Nové Mesto a Petržalka od 6. decembra pôsobia dve dvojčlenné hliadky súkromnej bezpečnostnej služby J.M.I. Security, s. r. o., Martin. Ich úlohou je vykázať z priestorov staníc bezdomovcov a neprispôsobivé osoby. „Bratislava je štvrtým mestom na Slovensku (po Košiciach, Poprade a Žiline), kde v záujme zachovania poriadku a bezpečnosti na staniciach ŽSR, okrem spolupráce s políciou, využívajú aj služby súkromnej bezpečnostnej služby,“ povedal Erdössy.
Zmluva je uzavretá na dva roky v celkovom objeme 294 tis. eur bez DPH (352,8 tis. eur s DPH). Jednotková cena na hodinu je 7,80 eur bez DPH. Hliadky pôsobia na staniciach dvadsať hodín denne od 4.30 do 0.30, v noci sú stanice uzavreté. Od apríla do októbra bude na staniciach jedna hliadka.