Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade.
Dokopy päť nových vozidiel s menami málo známych tatranských štítov – Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká – si už teraz môžu cestujúci vychutnať v plnej kráse tatranských hôr. Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu jazdiť tak na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), ako aj na ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso).
Nová električkozubačka Bradavica a rekonštrukcia ozubnicovej trate.
„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ povedal predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
VIDEO: O tatranskej zubačke, starej i novej. (január 2021)
Jednotky s maximálnou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj turistom chýbala a som rád, že je konečne späť. V budúcnosti navyše môže zohrať aj veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier. Práve zubačka môže zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami,“ povedal Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.
Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.
ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.
Trať zubačky je dlhá päť kilometrov a prekonáva stúpanie z nadmorskej výšky 900 m n. m., zo stanice Štrba až do výšky 1 350 m n. m. na Štrbské pleso. Pôvodne na trati jazdili tri súpravy, ktoré vyrobili v závodoch Brown, Boveri a Winterthur vo švajčiarskom Badene. Tatranská zubačka premávala celých 50 rokov a žiaľ to je hranica jej životnosti. Ozubnicovú železnicu spustili v 12. februára 1970, keď sa vo Vysokých Tatrách konali majstrovstvá sveta v severskom lyžovaní.