Moskva obyvateľom Krymu po marcovom zabraní sľubovala skokové zvýšenie životnej úrovne, vyššiu mieru autonómie a prílev investícií. Mzdy a penzie sa na Kryme skutočne zvýšili nad predošlú ukrajinskú úroveň, rovnako, ak nie vyššie, ale poskočili aj ceny tovarov a služieb.
Krymské hotely sú aj na vrchole sezóny poloprázdne, pretože Ukrajinci na Krym nechodia a Rusi dávajú prednosť cudzine – cestujú najmä na Cyprus, do Turecka, Egypta a Grécka. Investície sú v podmienkach sankčnej vojny s Európou vzdialenou budúcnosťou. Najväčšia národnostná menšina, krymskí Tatári, okupáciu neschvaľuje a jej duchovný predák Mustafa Džemilev na Krym nesmie.
Doprava cez prieliv viazne, Putinov priateľ má zákazku na stavbu mosta
Obyvateľom polostrova, z ktorých väčšina ochotne prijala ruský pas, spôsobuje ale podľa správ moskovského rozhlasu najväčšie starosti doprava. Cesta do Ruska po ceste cez nepokojnú a nepriateľskú Ukrajinu je obtiažna, leteckých liniek je málo a trajekt spájajúci východ Krymu s ruskou pevninou kapacitne nestačí.
Situácia sa kriticky vyhrotila v tomto týždni. Na trajektovú prepravu sa čaká až dva dni a s lístkami na loď sa kšeftuje. Trajektový terminál je na krymskej strane vzdialený asi desať kilometrov od mesta Kerč. Rad čakajúcich automobilov je už taký, že blokuje dopravu v samotnom Kerči. Podľa informácie agentúry Interfax čaká na krymskej strane dvetisíc automobilov, na východnej ruskej 600.
Situáciu má vyriešiť obrí most. Zákazku na jeho výstavbu získal blízky priateľ prezidenta Vladimira Putina, ruský miliardár Arkadij Rotenberg. Budovanie mosta má začať už tento rok, stavba vyjde údajne štátnu pokladnicu na 247 miliárd rubľov. Skôr ako za tri roky sa ale obyvatelia polostrova úľavy nedočkajú.
Prvý Kerčský most zničil ľad
Kerčský most, ktorého dĺžka presahovala 4,5 kilometra, bol vybudovaný prvýkrát v roku 1944, ale už nasledujúci zimu ho plávajúce kryhy vážne poškodili. Za sovietskej éry sa úrady odhodlali len na vyčistenie prielivu od zvyškov mostnej konštrukcie a prepravu medzi Krymom a ruským Krasnodarským krajom odvtedy zabezpečuje trajekt.
V súčasnej dobe medzi Krym a ruskou pevninou denne križuje priemerne desať železničných a 33 automobilových trajektov.
Stavbu nového mosta, ktorý zvíťazil v projekčnom súboji s navrhovaným podmorským tunelom, môže ale skomplikovať nedostatok investičných prostriedkov. V dôsledku západných sankcií uvalených kvôli ruskej podpore ukrajinských separatistov stratilo Rusko prístup k západným finančným pôžičkám. Pomôcť vraj majú Číňania.