Oznámila to talianska pobrežná stráž. Loď bez posádky odtiahlo do prístavu islandské plavidlo Tyz z misie Triton, ktorú riadi agentúra EÚ pre kontrolu hraníc Frontex.
Pobrežná stráž potvrdila, že na lo bolo okolo 450 mužov, žien i detí. Podľa veliteľa stráže Filippa Mariniho väčšina z nich zrejme pochádza zo Sýrie a loď s nimi s najväčšou pravdepodobnosťou vyplávala z Turecka.
Pasažierka vyslala núdzový signál
Loď Ezadeen, ktorá plávala pod vlajkou Sierry Leone, vyslala vo štvrtok núdzový signál po tom, čo ju opustila posádka. Plavidlo s pokazenými motormi sa stalo úplne neovládateľné a hrozilo, že sa na brehoch južného Talianskeho rozbije. Lietadlo talianskej pobrežnej stráže ju objavilo, keď sa nachádzala asi 150 kilometrov od talianskeho pobrežia a to vďaka núdzovému signálu, ktorý vyslala jedna z cestujúcich.
Záchranársky tím v piatok dostal s pomocou vrtuľníka na palubu šesť príslušníkov pobrežnej stráže, ktorí dokázali plavidlo stabilizovať. Stráž povolala na pomoc islandskú loď Tyr, ktorá sa v oblasti nachádzala najbližšie.
V prístave postavili veľký stan, kam si utečenci môžu vyzdvihnúť potraviny a vodu. Talianske médiá uviedli, že po overení dokumentov budú utečenci rozdelení od provizórnych útulkov a potom sa bude skúmať ich žiadosť o azyl.
Mnohomiliónový biznis s utečencami
Ide už o druhý podobný incident za posledné tri dni, keď sa uprostred mora ocitla loď s utečencami bez posádky. V utorok musela talianska pobrežná stráž zasahovať na lodi Blue Sky M, ktorá plávala pod moldavskou vlajkou. Na jej palube bolo skoro 800 utečencov, tiež prevažne zo Sýrie. Pašeráci, ktorí tvorili posádku, ju však ešte pred doplávaním do Talianska opustila.
Podľa agentúry Frontex, ktorá kvôli prílivu nelegálnych utečencov od začiatku novembra monitoruje talianske pobrežné vody, sú „lode duchov“ plávajúce bez posádky ďalšou brutálnou metódou pašerákov ľudí. Okolo nelegálnych transportov utečencov cez more sa podľa agentúry rozbehol obrovský mnohomiliónový biznis. Utečenci musia za cestu cez more zaplatiť do niekoľko tisíc eur alebo dolárov a pašerákom sa potom oplatí nechať loď bez paliva napospas svojmu osudu.
Aj podľa Mariniho sú najnovšie prípady dôkazom alarmujúceho trendu. „Je to rozhodne veľmi nebezpečné, pretože loď bez riadenia je ako bomba, ktorá narazí na útesy,“ povedal. Za minulý rok talianske námorníctvo a letectvo zadržalo alebo zachránilo viac ako 170-tisíc migrantov.