Facebook odovzdá Kongresu ruské inzeráty v súvislosti s voľbami v USA

Spoločnosť Facebook sa dohodla s Kongresom USA, že odovzdá tritisíc inzerátov, ktoré si na sociálnej sieti objednali Rusi v snahe ovplyvniť minuloročné prezidentské voľby v USA.

22.09.2017 08:03 , aktualizované: 13:26
Mark Zuckerberg, facebook Foto: ,
Zakladateľ facebooku Mark Zuckerberg.
debata (65)

Informácie zverejnené americkými médiami potvrdil Mark Zuckerberg, šéf internetového kolosu, podľa ktorého sa firma bude usilovať o transparentnejší prístup k politickej reklame. Vplyv Moskvy na voľby vyšetruje niekoľko výborov amerického parlamentu a FBI.

Podľa serveru Politico je facebook pod tlakom kongresmanov, ktorí ho žiadali o poskytnutie reklám už dlhší čas. Facebook o to isté požiadal Robert Mueller, špeciálny vyšetrovateľ poverený vyšetrovaním ruskej intervencie vo voľbách. Spoločnosť Facebook doteraz ukázal niektoré reklamy len v súkromí niektorým poslancom v USA.

Zuckerberg prostredníctvom svojej siete v reakcii na správy oznámil, že jeho spoločnosť „aktívne spolupracuje“ s úradmi vyšetrujúcimi prípad a že poveril svoj tím, aby poskytol 3000 inzerátov zadaných z falošných účtov spojených s Ruskom.

„Kongres má našu podporu pri rozhodovaní, ako najlepšie využiť tieto údaje na informovanie verejnosti a očakávame, že vláda zverejní svoje zistenia po ukončení vyšetrovania,“ napísal Zuckerberg.

Dodal, že spoločnosť sa pokúsi urobiť politickú reklamu jasnejšie rozpoznateľnou, ale zároveň varoval, že sa nedá vyhnúť zverejňovaniu neželaného obsahu, akým sú ruské reklamy.

„Neodhalíme všetky hneď, ale môžeme sťažiť snahu o ovplyvňovanie (volieb),“ povedal zakladateľ Facebooku.

Súčasťou údajov, ktoré má poskytnúť Kongresu komunikačná sieť, majú byť sprievodné a vysvetľujúce informácie. Americkí politici si od spolupráce s facebookom sľubujú, že preukáže nielen rozsah ruských snáh ovplyvniť voľby, ale možno pomôže odhaliť aj osoby, ktoré za týmito pokusmi stoja.

Kremeľ sa od politickej reklamy na Facebooku dištancoval

Kremeľ sa dištancoval od aféry s politickou reklamou údajne nariadenou Rusmi na Facebooku, aby ovplyvnili minuloročné prezidentské voľby v Spojených štátoch.

„Nevieme, kto a ako šíri reklamu na Facebooku, nikdy sme sa tým nezaoberali, nikdy sa na tom nezúčastnila ruská strana,“ povedal hovorca ruského prezidenta Dmitrij Peskov. „Nevieme, čo to je Russiagate,“ dodal k prezývke, akú v médiách získalo vyšetrovanie údajného ruského ovplyvňovania volieb v USA, v ktorých vyhral terajší prezident Donald Trump.

65 debata chyba
Viac na túto tému: #voľby #Rusko #USA #facebook #sociálne siete #propaganda #ovplyvňovanie #inzeráty