APA: Berlusconi a Grillo uspeli predvádzaním šou a populizmom

Taliani milujú show, najmä v politike. Striktný spôsob vystupovania, striedmosť a vecná predvolebná kampaň nemajú u talianskych voličov úspech. Ako jasní víťazi vzišli z parlamentných volieb dvaja populisti, ktorí za svoju politickú kariéru vďačia nepopierateľnému talentu pre showmanstvo a demagogické slogany. Píše o tom agentúra APA.

05.03.2018 15:04
debata (9)

Excentrického televízneho magnáta Silvia Berlusconiho Taliani zažívajú už takmer 25 rokov. Nie je to však jediný politický vodca, ktorý vie, ako sa robí show. Kabaretista Beppe Grillo, zakladateľ Hnutia piatich hviezd, sa medzitým stal nesporným protagonistom talianskej politiky, aj keď v tejto predvolebnej kampani sa držal skôr v pozadí.

Hoci neprejde deň, aby šesťdesiatdeväťroč­ný Grillo nepranieroval svojho úhlavného nepriateľa Berlusconiho, má s mediálnym magnátom všeličo spoločné. Obaja majú dlhodobú skúsenosť s tým, ako sa prezentovať v televízii, obaja milujú davy, sú populisticky nastavení a dokážu divákov očariť svojou zbehlosťou.

Podobní a predsa iní

Cez spoločný cit pre politiku vyrábanú ako show sa Berlusconi a Grillo vydali vo volebnej kampani rôznymi cestami. Kým Berlusconi absolvoval zničujúci televízny maratón a denne rozdával rozhovory rádiám a novinám, stavil Grillo jednak na nové médiá, ako sú blogy, twitter a facebook, jednak na niekoľko cielených výstupov na námestiach talianskych miest, kde osvedčil všetok svoj talent kabaretistu a znovu vzbudil nadšenie vo voličoch sklamaných tradičnými stranami.

Tisíce ľudí zamierili na Grillove vystúpenie na námestí Piazza del Popolo v Ríme na záver volebnej kampane. S médiami ale Grillo hovoriť nechce. Stanice verejnoprávnej televízie RAI striktne odmieta, pretože podľa jeho názoru v Taliansku slúži len etablovaným stranám.

Populista – bloger

Zato na internet sa Grillo spolieha: Len nedávno založil nový blog s názvom Utopia. Na ňom chce zverejňovať príspevky osobností, ako sú nositelia Nobelovej ceny, vedci a experti na informatiku a mobilitu. Osobitný záujem Grillo javí o robotiku, internet a energetické zdroje šetrné k životnému prostrediu.

Grillove verejné podujatia, na ktorých sa často zúčastňujú desaťtisíce ľudí, sú už legendárne.

Od začiatku do konca na nich tento muž stojí väčšinou sám pred mikrofónom a pred svojimi priaznivcami chrlí síru na politické strany a na ich škandály, na štát a jeho rozhadzovanie, na médiá a ich zaujatosť. Skutočnosť, že Grillovo protestné hnutie sa vypracovalo na najsilnejšiu jednotlivú stranu Talianska bez podpory televízie, označujú experti za celosvetové unikum.

Televízny Berlusconi

Berlusconi sa naopak vo volebnej kampani úplne spoliehal na moc televízie. Týždne viedol tento milánsky mediálny magnát rozsiahlu volebnú kampaň v televízii i rozhlase, aby zabodoval u voličov. Či to bola politická šou, zábavný program alebo rozhlasová relácia, neprešiel deň, aby Berlusconi nevystúpil osobne alebo aspoň po telefóne.

Populistická stratégia Grilla a Berlusconiho ostro kontrastuje s bezfarebnou a nevzrušujúcou volebnou kampaňou šéfa ľavého stredu Mattea Renziho. Aj keď v kampani opakovane vyzdvihoval spoľahlivosť svojej Demokratickej strany oproti populistickým volebným sľubom výstredného televízneho magnáta Berlusconiho a Hnutia piatich hviezd, nedokázal si Renzi proti showmanskému talentu svojich súperov poradiť.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Taliansko #voľby #populizmus