Taliansky vicepremiér a minister vnútra Matteo Salvini krátko po tragédii vyhlásil, že Brusel musí Rímu umožniť, aby do svojho budúceho rozpočtu zahrnul všetky finančné prostriedky, ktoré sú potrebné na zaistenie bezpečnosti talianskej infraštruktúry.
Profesor ekonómie Gustavo Piga z rímskej univerzity Tor Vergata však upozorňuje, že Rím bez ohľadu na pravidlá EÚ nedával vždy najavo, že infraštruktúra sa nachádza na čele jeho agendy. „Taliansko naliehavo potrebuje vyššie a kvalitnejšie verejné investície, tie však v posledných rokoch neboli pre politikov prioritou,“ uviedol.
Investičné a údržbárske výdavky na taliansku dopravnú infraštruktúru sa podľa údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) medzi rokmi 2008 a 2015 prepadli o 58 percent.
Minuloročná analýza talianskej centrálnej banky pritom ukázala, že Taliansko malo možnosť do infraštruktúry investovať viac peňazí. Kým celkové verejné investície medzi rokmi 2007 a 2015 po očistení o infláciu klesli o 35 percent, výdavky na mzdy zamestnancov verejného sektora, dôchodky a ďalšie každodenné záležitosti o sedem percent vzrástli.
Európska komisia v stredu uviedla, že už istý čas taliansku vládnu koalíciu nabáda k tomu, aby kládla na investície do infraštruktúry väčší dôraz. Upozornila, že v apríli v rámci pravidiel EÚ o štátnej pomoci schválila investičný plán pre talianske diaľnice v hodnote 8,5 miliardy eur zahŕňajúce aj región Janova. Dodala, že Taliansko by v rokoch 2014 až 2020 malo z európskych fondov dostať na investície do infraštruktúry 2,5 miliardy eur.