Lode budú z prístavov vyplávať alebo sa do nich vracať v konvojoch, na čele ktorých bude vedúce plavidlo. Obnoveniu plavby predchádza pre pretrvávajúce bezpečnostné riziká náročná a zdĺhavá práca mnohých odborníkov, zdôraznilo ukrajinské námorníctvo.
Armádni i civilní špecialisti podľa neho napríklad dôkladne skúmajú podmorské objekty alebo inštalujú navigačné zariadenia, ktoré prispejú k vyššej bezpečnosti plavby. Hydrografovia sa zaoberajú prieskumom prístupových kanálov a odporúčaných trás.
Čítajte viac V Istanbule otvorili koordinačné centrum pre vývoz ukrajinského obiliaUkrajinský minister dopravy Oleksandr Kubrakov zároveň podľa agentúry Ukrinform oznámil, že Ukrajina má pre prípad, že by Rusko prístavy ostreľovalo, aj záložný plán prepravy poľnohospodárskej produkcie. Plán podľa neho predpokladá prepravu cez prístavy na Dunaji a po železnici.
Deň po tom, ako Moskva a Kyjev podpísali dohodu o vývoze obilia sprostredkovanú Tureckom a OSN, ruské sily podľa ukrajinských úradov ostreľovali Odesu. Ukrajinská armádna hovorkyňa Natalija Humenjuková uviedla, že cieľom nepriateľa bol očividne priamo tamojší obchodný námorný prístav. Hoci úder podľa ukrajinskej strany nespôsobil žiadne významné škody ani si nevyžiadal obete, komentátori ho hodnotili ako možné ohrozenie dosiahnutej dohody. Rusko tvrdí, že jeho úder v Odese mieril na vojenské ciele a zasiahol vojenskú loď.
Čítajte viac Putina asi straší pšenica v egyptskom chlebeUkrajina je kľúčovou krajinou pre pestovanie obilnín a vývoz jej obilnín má zásadný význam pre celosvetovú potravinovú bezpečnosť. V dôsledku pokračujúcich bojov a zablokovaniu prístavov ruskou Čiernomorskou flotilou sa však export obilia námornou cestou z Ukrajiny zastavil. Moskva dáva vinu za pozastavenie vývozu Kyjevu a tvrdí, že Ukrajina bránila plavbe okrem iného tým, že zamínovala svoje prístavy.