Francúzska vláda, ktorá sa ocitla pod tlakom demonštrujúcich farmárov, hľadá rôzne spôsoby, ako ich uspokojiť. (Nedávno vyšli do ulíc a aj blokovali dopravné tepny, pretože sa sťažujú na slabé príjmy, prísnu reguláciu a silnú konkurenciu zo zahraničia.) Aktuálnou novinkou je vyhláška, ktorá sa zamerala na reštaurácie, jedálne i prevádzky rýchleho občerstvenia.
Od tohto týždňa musia predajcovia hotových jedál uvádzať pôvod mäsa. Zákazník, ktorý si zvykol kupovať v obchode napríklad francúzsku hydinu, po novom má istotu, že ju bude mať na tanieri nielen doma, ale aj v reštaurácii. „Povinnosť uvádzať pôvod mäsa sa vzťahuje aj na donáškové služby jedál," upozornil server La Tribune.
Vyhlášku s platnosťou od 6. marca vydalo ministerstvo hospodárstva. „Je to nové víťazstvo vo väčšej transparentnosti pôvodu produktov pre konzumentov," napísala na sociálnej sieti X Olivia Gregoirová, členka vlády, ktorá má v agende ochranu práv spotrebiteľa. „Tak ako zákazník vidí informáciu o kalorických hodnotách potravín, má mať rovnaké právo vedieť, kto dodal mäso," povedala pre rozhlasovú stanicu Sud Radio.
Právna norma pamätá na to, aby zákazníci nemuseli ťažko hľadať v ponuke jedál, odkiaľ mäso pochádza. Údaje treba napísať viditeľne, čitateľne (nie takpovediac skryť do miniatúrnych písmen) a aby sa odlišovali od ostatného textu na jedálnom lístku. O pôvode mäsa sa musí hosť dozvedieť nielen v prípade rezňov a podobne, ale aj v prípade, že je zamiešané v pokrme; povedzme, že keď si chce objednať hovädzie rizoto.
Za porušenie vyhlášky môžu inšpektori uložiť pokutu do výšky 1¤500 eur fyzickým osobám a až do 7-tisíc eur právnickým osobám. S prihliadnutím na to, že drvivá väčšina Francúzov preferuje mäso od domácich chovateľov, vláda si zjavne sľubuje, že reštaurácie budú nakupovať z ich ponuky. „Nová povinnosť sa vzťahuje na údaje o pôvode hovädzieho a bravčového mäsa, hydina a jahňaciny," spresnil server Actu.
Nie je vylúčené, že informácie podľa francúzskeho vzoru získajú aj hostia v reštauráciách na Slovensku. „Paríž sa totiž snaží v Bruseli presadiť, aby toto opatrenie v prospech spotrebiteľov začalo od roku 2025 platiť v celej Európskej únii," informoval denník La Croix.
Francúzska vláda si však chce posvietiť nielen na reštaurácie, ale aj na samotných konzumentov. Ministerka Gregoirová už vlani avizovala, že je potrebná osveta v oblasti stravovacích návykov. Konkrétne ide o mladú generáciu.
Gregoirová reagovala na výsledky prieskumu realizovaného minulý mesiac. Zistenia o stravovaní mladých Francúzov síce nepôsobia úplne alarmujúco, ale znepokojivo vyzerajú. O ankete, ktorú uskutočnila spoločnosť Harris Interactive, informoval spravodajský kanál France Info. Do prieskumu zaradili reprezentatívnu vzorku 1058 osôb.
Do prevádzok s rýchlym občerstvením, ktoré nie sú miestom pre ideálne stravovanie, chodieva o pätinu viac Francúzov vo vekovej skupine 15 – 24 rokov v porovnaní so zvyškom obyvateľstva. Čerstvé ovocie a zeleninu jedáva viackrát v týždni 81 percent všetkých Francúzov, pri ovocí to platí o 66 percentách mladých ľudí a pri zelenine o 72 percentách.
Gregoirová v reakcii na zistenia prieskumu naznačila, že na základných a stredných školách treba venovať viac pozornosti osvete o zdravom stravovaní, o konkrétnostiach sa však ešte nezmienila.
Napriek tomu, že prieskum neodhalil priepastné rozdiely medzi mladými a ostatnými, podaktorí by zjavne potrebovali základné lekcie o zelenine. Keď anketári ukázali Francúzom vo veku od 15 do 24 rokov fotografiu uhorky, osemnásť percent z nich ju označilo za cuketu a dve percentá dokonca uviedli, že vidia baklažán. Viacerí si tiež zamenili pomaranč s grapefruitom. Tieto neznalosti môžu naznačovať, že niektorí mladí takmer vôbec nejedia určité druhy zeleniny či ovocia.