Sovietske migy na Slovensku dolietali. Absolvujú posledný let

Dominik Hutko, Pravda | 26.08.2022 14:37
prelet stihaciek Mig 29,Bratislava Foto: ,
Stíhačky Mig-29 nad Bratislavou.
Viac ako 30 rokov zabezpečovali ochranu slovenského vzdušného priestoru. Sovietske stíhacie lietadlá MiG-29 získalo Slovensko z deblokácie ruského dlhu. Tento víkend v službách vzdušných síl Slovenskej republiky končia. O tom, čo s nimi bude, ešte rozhodnuté nie je. Pravdepodobne však skončia na Ukrajine. O viac ako rok by ich mali nahradiť americké stíhačky F-16.

Viac ako 30 rokov zabezpečovali ochranu slovenského vzdušného priestoru. Sovietske stíhacie lietadlá MiG-29 získalo Slovensko z deblokácie ruského dlhu. Tento víkend v službách vzdušných síl Slovenskej republiky končia. O tom, čo s nimi bude, ešte rozhodnuté nie je. Pravdepodobne však skončia na Ukrajine. O viac ako rok by ich mali nahradiť americké stíhačky F-16.

Video
Slovenský MiG-29 v akcii

Ochranu slovenského vzdušného priestoru zabezpečovali sovietske migy od roku 1989. Na rozdiel od väčšiny hmotného majetku si však Česko a Slovensko pri rozdelení výzbroje česko-slovenskej armády delili svojich 20 stíhačiek v pomere 1 : 1, keďže Česko si nechalo radšej všetky staršie lietadlá MiG-23. Slovensko tak v roku 1993 disponovalo desiatimi stíhačkami, ktorých počet vzrástol v rámci deblokácie ruského dlhu.

Kým Česko svoje stíhačky MiG-29 v roku 1995 vymenilo s Poľskom za inú vojenskú techniku, Slovensko v rámci vyrovnania dlhu bývalého Sovietskeho zväzu Slovensko získalo aj ďalšie. Aj keď sľubovaná životnosť do roku 2035 sa dnes ukazuje ako nadhodnotená, 21. decembra 1993 prišli na Slovensko ďalšie z celkovo 14 stíhačiek.

F-35 Lightning Čítajte viac Za rovnaké peniaze menej muziky. Česi získajú stíhačky výhodnejšie ako Slováci

Z funkčných stíhačiek však začalo postupne ubúdať. Prvé dve havarovali v novembri 2002 pri Spišskej Novej Vsi a ďalšia zhorela v júni 2002 na Sliači. Po tom, čo v roku 2004 vstúpilo Slovensko do Severoatlantickej aliancie, boli všetky zvyšné stíhačky modernizované a prispôsobené aliančným technickým požiadavkám. Obnovené sa do služieb vzdušných síl formálne vrátili v roku 2008.

Odvtedy ochranu slovenského vzdušeného priestoru zabezpečovalo 12 dvojmotorových ruských stíhačiek MiG-29 na základe abonentskej zmluvy s ruskou spoločnosťou RSK MiG, ktorú vo februári 2019 vláda predĺžila do roku 2023. Rusom pritom za servisovanie Slovensko platí zhruba 30 miliónov eur ročne, pričom celkové náklady by mali za ostatných päť rokov dosiahnuť takmer 178 miliónov eur.

Italian MQ9 reaper Čítajte aj Drony sú budúcnosť vojenstva. Slovensko chce aj bojové, ktoré budú likvidovať protivníka

Postupne ubúdali

Letuschopné už nie sú pravdepodobne ani len štyri z nich. Presná informácia je však z bezpečnostných dôvodov neverejná. V pohotovostnom režime však až donedávna naďalej ostávali aspoň dve stíhačky s treťou v zálohe.

O jedno z posledných lietadiel prišli ozbrojené sily pred troma rokmi. Hukot, silná rana a následne viacero výbuchov. V sobotu 28. septembra 2019 približne o 21.30 prekvapil obyvateľov obce Nové Sady (okr. Nitra), v časti Cerovany pád vojenskej stíhačky MiG-29.

Pilot, 39-ročný J. K., sa katapultoval a stroj nasmeroval do neobývanej oblasti. Náhodný okoloidúci mu privolal lekársku pomoc a pilota následne s ľahšími zraneniami hospitalizovali v nitrianskej nemocnici. Prvotné informácie hovorili, že pravidelný cvičný let ostrej pohotovosti na letisku Sliač prekvapilo náhle zhoršenie počasia a na cestu k záložnému letisku v Bratislave už stroj nemal dostatok paliva.

konštrukta defence húfnica zuzana Čítajte aj Slovenské zbrojárstvo ožíva

Vyšetrovacia komisia zistila 13 čiastkových faktorov, ktoré v konečnom dôsledku spôsobili túto udalosť. Uzniesla sa, že „šlo o súhru viacerých faktorov“ a pilot s lietadlom plne naloženým muníciou sa rozhodol správne, keď neletel na záložné letisko v husto obývanej Bratislave, ale rozhodol sa katapultovať v poľnohospodárskej oblasti.

V súvislosti s vysokým vekom stíhačiek ruskej výroby sa po nehode špekulovalo, že príčinou mohol byť nie najlepší technický stav lietadla. „Túto nehodu nijakým spôsobom nezapríčinil technický stav lietadla MiG-29,“ ubezpečil ale Naď po preskúmaní čiernej skrinky v Rusku.

Po troch desaťročiach migy v slovenskej armáde končia. Urýchlila to najmä vojna na Ukrajine, už prvý útok v roku 2014, ale aj veľká invázia vo februári tohto roku. V dôsledku sankcií bolo stále komplikovanejšie tieto stíhačky udržiavať v chode. Nielenže servis poskytovali na vojenskom letisku Sliač ruskí inžinieri, ale používali navyše aj technické súčiastky ruských firiem, na ktoré sa priamo vzťahovali európske sankcie.

Ruské = neprijateľné

Minister obrany Jaroslav Naď z hnutia OĽaNO preto na konci februára vyhlásil, že migy vo vzdušných silách majú čím skôr skončiť. „Uvedomujeme si, že nielen prítomnosť ruských technikov, ale aj závislosť Slovenska od ruskej vojenskej techniky sú neprijateľné a musíme veľmi rýchlo prijať opatrenia,“ vyhlásil Naď. „Prebiehajú konkrétne rokovania, aby sme veľmi rýchlo ukončili prevádzku migov na Sliači a ruských technikov poslali naspäť do Ruska,“ priblížil.

Video
MiGy v pohotovosti

Ruské stíhačky nahradia stroje zo Spojených štátov amerických. O nakúpe 14 taktických nadzvukových stíhacích lietadiel F-16 Block 70/72 od Spojených štátov amerických rozhodla vláda 11. júla 2018 a 12. decembra toho roku nákup spečatila podpisom zmluvy s americkými predstaviteľmi na Úrade vlády. Vláda akceptovala návrh ministra obrany Petra Gajdoša zo SNS, ktorý sa rozhodol dať prednosť americkým lietadlám pred švédskymi JAS-39 Gripen.

Aj keď pôvodne bolo na obstarávanie vyčlenených 1,1 miliardy eur, nakoniec za lietadlá, výcvik, muníciu a logistiku rezort obrany zaplatí najmenej 1,589 miliardy eur. Súčasťou zmlúv je aj výcvik 22 pilotov a 160 vojakov pozemného technického personálu, ktorý už viac ako dva roky prebieha v Spojených štátoch.

Okrem ceny sa zmenil aj termín dodania. Prvé štyri kusy mali pôvodne na Slovensko prísť v roku 2022 a ďalších desať v roku 2023. Američania však s ich výrobou meškajú a v tomto roku na Slovensko ešte žiadne stíhačky neprídu. Ministerstvo obrany ešte v marci potvrdilo, že „dodanie prvých stíhačiek F-16 je plánované na prelome rokov 2023/2024“.

Čo bude s dosluhujúcimi stíhačkami MiG-29, stále nie je jasné. V súvislosti s ruskou agresiou proti Ukrajine sa už niekoľko mesiacov ozývajú hlasy, že vhodnou pomocou napadnutej krajine by bolo aj darovanie stíhačiek. Aj Ukrajina má totiž vo svojich vzdušných silách lietadlá rovnakého typu.

Pomoc Ukrajine

Otázku darovania starých stíhačiek sovietskej výroby Ukrajine otvoril ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba. Diskusie o žiadosti Ukrajiny o dodanie špecifického typu bojových lietadiel potvrdil aj šéf diplomacie EÚ Josep Borrell. Takéto typy stíhačiek vlastnia v Európskej únii len Bulharsko, Poľsko a Slovensko.

Slovensko už v rámci vojenskej pomoci Ukrajine darovalo v apríli jednu batériu systému protivzdušnej ochrany S-300, jeden vrtuľník Mi-2 a štyri vrtuľníky Mi-17s. Okrem toho cez svoju štátnu zbrojovku Konštrukta Defence v rámci bežného komerčného kontraktu Slovensko predalo osem samohybných húfnic Zuzana 2, pričom prvé štyri kusy boli dodané ešte v polovici augusta. Okrem tejto výbavy s najväčšou pravdepodobnosťou pomôže Ukrajine aj posila stíhacieho letectva prostredníctvom zhruba desiatich kusov sovietskych stíhačiek MiG-29.

Minister obrany Jaroslav Naď niekoľko mesiacov trval na tom, že kým nebude zabezpečená ochrana slovenského vzdušného priestoru, migy na Sliači zostanú. Zakrátko však už oficiálne oznámil, že na konci augusta budú definitívne uzemnené. Na ich budúcnosti však stále nie je dohoda. Naď povedal, že cieľom je získať za migy po ich prípadnom darovaní Ukrajine finančnú alebo materiálnu náhradu.

„Rokujeme o tom, čo ďalej s migmi. Ich hodnota je niekde na úrovni 300 miliónov eur. Buď dostaneme finančnú náhradu, že to niekto kúpi, alebo materiálnu náhradu v takejto hodnote. Finančnú by sme použili na nákup inej techniky,“ načrtol minister. O budúcnosti migov sa podľa neho vedú rokovania na medzinárodných fórach i s jednotlivými krajinami.

konštrukta defence húfnica zuzana Čítajte aj Čo prinesú slovenské húfnice Zuzana 2 Ukrajine?

Už pred vyhlásením o uzemnení stíhačiek začalo ministerstvo obrany riešiť vykrytie časovej medzery, ktorá vznikla oneskorením deklarovanej dodávky nových amerických stíhačiek. Minimálne jeden rok totiž Slovensko nebude schopné zabezpečil plnú ochranu svojho vzdušného priestoru vo vlastnej réžii.

Napokon sa v lete dohodlo, že Slovensku s ochranou neba pomôže Poľsko so stíhačkami F-16 a Česká republika so švédskymi lietadlami Gripen. Podpis dohody o ochrane vzdušného priestoru Slovenskej republiky bol stanovený na 27. augusta za účasti českej ministerky obrany Jany Černochovej a ministra národnej obrany Poľskej republiky Mariusza Błaszczaka v priestoroch Leteckej základne Malacky-Kuchyňa.

V rámci Medzinárodných leteckých dní SIAF 2022 bude aj prelet stíhačiek MiG-29 a symbolická rozlúčka. „Spoločne privítame stíhačky Českej republiky a Poľska, ktoré symbolicky prevezmú ochranu nášho vzdušného priestoru,“ oznámil rezort obrany.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ