Železničné nešťastie v Spišskej Novej Vsi si vyžiadalo tri obete

Tragické železničné nešťastie sa stalo v Spišskej Novej Vsi. Rušeň Železničnej spoločnosti CARGO Slovakia narazil do osobného vlaku. K nešťastiu došlo krátko predpoludním. Na železničnej stanici narazil do stojaceho osobného vlaku rýchlo idúci rušeň. V ňom sa nachádzali štyria rušňovodiči. Podľa prvých informácií, ktoré Pravde poskytli záchranárske zložky, pri nehode zahynuli traja z rušňovodičov, štvrtý je ťažko zranený.

01.04.2010 12:32 , aktualizované: 20:38
Vlaková nehoda v Sp. N. Vsi Foto:
Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
debata

Medzi cestujúcimi v osobnom vlaku k úmrtiu nedošlo, 15 ľudí sa však zranilo. Potvrdil to vedúci operatívneho-technického oddelenia Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Košiciach Daniel Blaško. „Zatiaľ máme hlásených troch mŕtvych, ďalší človek je na hrane života,“ povedal Blaško. Do nemocníc bolo podľa neho prevezených 13 ľudí s ľahkými zraneniami, ďalší dvaja boli ošetrení priamo na stanici. Zranení sú hospitalizovaní v nemocniciach v Spišskej Novej Vsi, Levoči, Krompachoch a Košiciach. Premávka na trati nebola prerušená.

Muža, ktorého vo vážnom stave priviezol vrtuľník do nemocnice L. Pasteura v Košiciach, budú ešte vo štvrtok operovať. Informovala o tom hovorkyňa košickej nemocnice Jaroslava Oravcová.

„Mladý muž má početné a vážne zlomeniny, predovšetkým zlomeninu panvy a zlomeninu horných aj dolných končatín. Po ošetrení na klinike úrazovej chirurgie a potrebných vyšetreniach ho preložili na oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny, ešte vo štvrtok podstúpi nevyhnutný operačný zákrok,“ povedala Oravcová.

Cestujúca: Pred nami ich balili do čiernych vakov

Študentka Ivana Pankuchová krátko po nehode prechádzala Spiškou Novou Vsou do Prešova iným vlakom. „Už pred Spišskou IC vlak netradične spomalil a v stanici sme dokonca úplne zastavili. Asi kvôli bezpečnosti, lebo na nástupišti bolo veľmi veľa záchranárov, policajtov a iných ľudí. Celá stanica bola uzavretá a obohnaná policajnou páskou,“ hovorí Pankuchová.

Jej vozeň zastavil priamo oproti miestu zrážky nákladného a osobného vlaku. „Bolo to hrozný, strašne smutný pohľad,“ opisuje situáciu. Z okna vlaku videla pred sebou tri obete nešťastia uložené v rade vedľa nabúraného vlaku. „Akurát pred nami ich balili do čiernych vakov. Bolo to veľmi nepríjemné…“ tvrdí. Ako dodáva, IC vlak z Bratislavy sa v Spišskej Novej Vsi nezdržal. Zakrátko pokračoval ďalej smerom na Košice.

Tragédia sa podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Martiny Pavlikovej stala krátko predpoludním. „Posledný vozeň osobného vlaku, ktorý premával na trati Poprad – Tatry – Košice, sa v dôsledku nárazu jednou osou vykoľajil,“ uviedla Pavliková.

V elektrickom rušni sa nachádzalo šesť ľudí, traja z nich podľa nej náraz neprežili. „Dvom sa podarilo včas vyskočiť a jeden ťažko zranený bol prevezený letecky do nemocnice,“ dodala.

Príčiny nehody nechcela Pavliková komentovať, určí ich až vyšetrovanie. Tragickú haváriu podľa viacerých médií spôsobilo zlyhanie elektrodynamickej brzdy. Rušeň po predchádzajúcej oprave začal pri testovaní údajne namiesto brzdenia zrýchľovať a stal sa neovládateľným. Otázkou však zostáva, prečo posádka okamžite po zistení problému nestiahla trakčné vedenie.

Dráhový inšpektor: Bol to pre mňa šok

Dráhový inšpektor Železničnej spoločnosti Jozef Luha hovorí o veľkom prekvapení. „Keď si predstavím, ako tvrdo sa snažíme udržať železnice bezpečné, tak je to pre mňa profesionálny šok,“ tvrdí o nehode. K nej samotnej sa nechce veľmi vyjadrovať, lebo je ešte veľa neznámych. „V každom prípade muselo dôsť k množstvu porušení predpisov alebo k závažnej technickej poruche,“ hovorí inšpektor.

Pri prejazde stanicou pritom neexistuje plošné rýchlostné obmedzenie. „,Na rovnej trati môže ísť vlak aj stovkou,“ vysvetľuje Luha. Ako však dodáva, iné to je pri posunovaní. „Tam sú rýchlostné limity na 30 až 40 kilometrov za hodinu. Teraz však nie je jasné, či išlo o posun alebo riadnu jazdu,“ uzatvára Luha s tým, že všetko, aj to, ako sa dostali dve súpravy na jednu koľaj, ukáže až vyšetrovanie.

Premávka na trati medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu a Spišskú Novú Ves vraj nebola zastavená, vlaky by mali premávať podľa cestovného poriadku. „Doprava z a do Spišskej Novej Vsi nebola prerušená, jazdí sa po inej koľaji,“ poznamenala Pavliková. Pripomenula, že okolo miesta nehody je síce znížená traťová rýchlosť, meškania sa však cestujúci nemusia obávať. Práve vlaky využívajú ľudia pred blížiacimi sa veľkonočnými sviatkami na prepravu zo západu na východ krajiny, spojenia z Bratislavy do Košíc boli údajne niekoľko dní pred sviatkami takmer vypredané.

Osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko preplatí cestujúcim škodu na zdraví, batožine či veciach, ktoré mali so sebou. „Spoločnosť je pripravená uhradiť škodu, ktorá vznikla zraneným cestujúcim, aj keď nie je vinníkom,“ vyhlásil generálny riaditeľ Milan Chúpek.

Muži, ktorí vyskočili, boli elektronici

Zo šiestich ľudí v rušni boli zamestnancami Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo iba traja. „Zamestnanci, ktorí vyskočili neboli na čele rušňa a ani ho neviedli. Jazdy sa zúčastnili ako eletronici a v čase nehody boli na zadnom stanovišti. Po nástupe do práce posúdi ich spôsobilosť nadriadený. V prípade potreby ich vyšle na lekársku prehliadku,“ informoval vedúci oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov spoločnosti Vladimír Remeň

Prípadné odškodnenie posúdi spoločnosť až po ukončení vyšetrovania. „V princípe štandardným postupom je v prvom rade vyšetriť príčiny nehody a následne s ohľadom na zodpovednosť zamestnávateľa posudzujeme otázku odškodnenia. Touto tragickou nehodou sa bude zaoberať najbližšie predstavenstvo ZSSK Cargo a budeme veľmi citlivo riešiť aj otázku odškodnenia s ohľadom na tragické dôsledky pre rodiny pozostalých,“ uzavrel Remeň.

Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
+7Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
debata chyba