Most Košická otočili, posúva sa na pilier

Presúvať piaty bratislavský most na pilier budú technici celú noc a skončiť by mali v utorok popoludní. Zdržanie spôsobil fakt, že hladina Dunaja na bratislavskom úseku klesla, keďže vodné dielo Ganbčíkovo už dlhšie nemohlo zadržiavať prietok vody, uviedol Alexander Menyhart z Doprastavu.

21.09.2004 00:26
debata

NAJNOVŠIE INFORMÁCIE:

+ Presúvať piaty bratislavský most na pilier budú technici celú noc a skončiť by mali v utorok popoludní.  Zdržanie spôsobil fakt, že hladina Dunaja na bratislavskom úseku klesla, keďže vodné dielo Ganbčíkovo už dlhšie nemohlo zadržiavať prietok vody, uviedol Alexander Menyhart z Doprastavu. Technici teraz musia vypúšťať viac vody zo súlodia, aby vyrovnali výšku medzi klznou dráhou na pilieri a na lodiach, čo im komplikuje prácu. V utorok popoludní by podľa Menyharta mal byť most už na svojom mieste. Pre ďalšie práce už nie je potrebná výluka lodnej dopravy, takže lode budú môcť začať premávať po bratislavskom úseku Dunaja od utorka 19:00.

+ Prípravné práce počas noci z nedele na pondelok ráno umožnili o 8.30 h začať vysúvanie oceľovej konštrukcie hlavného mostného oblúka Mosta Košická na pilier v toku pri pravom brehu Dunaja. Táto záverečná operácia piateho dňa otáčania mosta potrvá 14 až 15 hodín.

+ Technici vylaďujú klzné dráhy na súlodí s tými na pilieri, povedal v pondelok ráno generálny riaditeľ spoločnosti Metro Ladislav Csáder o príprave mosta na presun a dodal, že „jedna časť dráh je už na mieste, druhá však akosi nesedí.“ Podľa neho ale všetko nasvedčuje tomu, že v pondelok most na pilier presunú.

+ Otáčanie piateho bratislavského mosta Košická v nedeľu ukončili. Most je od piliera pri petržalskom brehu vzdialený jeden meter. V pondelok ráno začnú technici z Hutných montáží Ostrava spájať klzné dráhy a presunú most na pilier. Plavba mosta trvala viac ako deväť hodín.

+ Piaty bratislavský most sa navečer opatrne blíži k pilieru v toku rieky. keďže prúd rieky bol slabý, technici ho museli ťahať žeriavom z petržalskej strany. „Ak prúd nezosilnie, možno použijeme remorkér,“ povedal počas naplavovania Ladislav Csáder zo spoločnosti Metro, a.s., ktorá je hlavným investorom stavby. Podľa neho je to však oproti predchádzajúcim dňom len menší problém, keďže v piatok a sobotu boli komplikácie vážnejšie.  „Nepresnosť by mohlo spôsobiť mierne roztiahnutie oceľovej konštrukcie, keďže na most skoro celý čas pálilo slnko,“ dodal Csáder.

+ Aj v nedeľu prúdili davy ľudí na vyhliadkové miesta na oboch brehoch Dunaja. Niektorí zostávali na mieste počas celého naplavovania, značná časť sa prišla len na chvíľu pozrieť na pomaly sa pohybujúci most. Ohradená tribúna pre VIP (dôležitých)hostí na petržalskej strane Dunaja bola počas dopoludnia prevažne prázdna.

ĎALŠIE INFORMÁCIE:

  • Most Košická:

    celková dlžka premostenia je 854 metrov

    oceľový hlavný mostný objekt je dlhý 517,5 metra

    železobetónová estakáda v Petržalke meria 141,5 metra

    železobetónová estakáda v Starom meste a Ružinove meria 195 metrov

    oblúk mosta je dlhý 231 metrov, vysoký 35 metrov

    celkovo má most 19 pilierov, ale iba jediný v koryte Dunaja, 40 metrov od petržalského brehu

  • Investor a obstarávateľ stavby sa v sobotu večer rozhodli, že pozastavia otáčanie mosta do nedeľe rána kvôli bezpečnosti náročnej operácie.
  • Most začali otáčať v sobotu po 18.00 h a za hodinu ho posunuli približne o 30–40 cm. Skúšobné posunutie vyhodnocovali technici.
  • **Po niekoľkých hodinách odkladov a zvažovaní situácie **začali v sobotu po 18.00 h skúšobne otáčať piaty bratislavský most cez Dunaj. Ak sa nevyskytnú problémy, otočia ho v noci. Ak problémy budú, otočia most ráno.
  • Miesto na pozorovanie otáčania mosta vytvorili aj na ľavom brehu Dunaja v Bratislave. Je v priestore medzi budovou Ministerstva vnútra a novostavbou Národného divadla na Pribinovej ulici a má kapacitu niekoľkotisíc ľudí. (mapa s miestami pre divákov)
  • Mostnú konštrukciu sledovali v sobotu z pravého brehu stovky ľudí. Desiatky ľudí stoja na lávke Prístavného mosta, ďalší prísun divákov však regulujú policajti na jej oboch koncoch. Lávku na Starom moste tiež zapĺňajú ľudia, ktorým neprekáža, že piaty most sledujú cez medzery v oceľovej konštrukcii.
  • Budúci piaty most pozorujú aj vodiči, prechádzajúci cez Prístavný most smerom do Petržalky. Miesta, na ktorých sa zvyčajne jazdí osemdesiatkou, prechádzajú v pravom pruhu 30–40-kilometrovou rýchlosťou, niektorí ešte pomalšie, aby mohli na chvíľu zhliadnuť mostnú konštrukciu.
  • Vhodné poveternostné podmienky pre otáčanie piateho bratislavského mosta cez Dunaj pomáhali Slovenskému hydrometeorolo­gickému ústavu určiť aj meteorológovia z Európskeho centra pre strednodobé predpovede počasia v britskom Readingu. (viac)

Most putuje na štyroch lodiach

Doprastav spolu s rakúskou firmou MCE Stahl Maschinenbau sú zhotoviteľmi nového piateho mosta cez Dunaj v Bratislave, investorom je spoločnosť Metro. Náročnú a unikátnu technickú operáciu otáčania – naplavovania konštrukcie nad Dunaj vykonáva asi 40-členný tím pracovníkov spoločnosti Hutní montáže Ostrava.

Súlodie tvoria štyri lode, na ktorých je umiestnená špeciálna koľajová konštrukcia, klzné sane. Vodou naplnené lode o výtlaku 4 400 ton priťažovaním a odľahčovaním vody budú posúvať mostný objekt po koľajniciach po toku k pilieru na opačnú stranu Dunaja. Hmotnosť súlodia a jeho pomocných prvkov predstavuje 2 168 ton.

Harmonogram prác spojený s otáčaním konštrukcie hlavného mostného poľa nad Dunaj sa realizuje za účasti mnohých profesijných inštitúcií a podnikov. Štátna plavebná správa na Dunaji vydala vyhlášku o pozastavení lodnej dopravy od 16. do 21. septembra a upravený je dopravný režim na Starom a Prístavnom moste a priľahlých komunikáciách staveniska.

Bratislavčania môžu vo vyhranených zónach, kontrolovaných bezpečnostnými zložkami, sledovať z oboch nábreží Dunaja postup prác spojený s otáčaní mostnej konštrukcie.

V predpoludňajších hodinách terén zmapoval aj vyhliadkový let vrtuľníkom, od Vodného diela Gabčíkova až na stavenisko nového piateho Mosta Košická, nič problematické sa nevyskytlo.

Bratislava bude mať piaty most cez Dunaj

Hlavné mesto Slovenska by sa po sobote mohlo uchádzať o zápis do Guinnessovej knihy rekordov. Udeje sa tu totiž čosi, čo vo svete zatiaľ nemá obdobu. Stočlenný tím pracovníkov Hutních montáží Ostrava pootočí vyše päťtisíctonovú oceľovú konštrukciu Mosta Košická z ľavého dunajského brehu, kde ju zmontovali, do koryta európskeho veľtoku.

„Podobným spôsobom pred šiestimi rokmi otočili most v španielskej Seville,“ hovorí hlavný projektant premostenia Miroslav Maťaščík. „Ten však mal dĺžku iba 130 metrov, kým bratislavský má až 231 metrov.“

O jedinečné divadlo, ktoré by malo trvať niekoľko hodín, je mimoriadny záujem doma aj v zahraničí. Pre pozorovateľov akcie sú vyhradené dve plochy na pravom brehu Dunaja – pod Starým a Prístavným mostom. Na územie medzi nimi je prístup zakázaný, ide o takzvanú bezpečnostnú zónu, kam môžu vstúpiť iba povolané osoby. Vstúpiť sa nedá ani na súkromné pozemky na ľavom brehu a najmä na nebezpečnú odstavenú koľajovú časť Starého mosta.

Kamera umiestnená na výškovej budove Pressburgcentra prenáša operáciu na internetovú stránku www.bratislava.sk – jej zábery sa obnovujú po 15 sekundách.

Už v piatok sa podarilo presunúť voľný koniec mosta zo súše na sústavu štyroch vlečných člnov v rieke. Most teda prvý raz nenocoval úplne na pevnine. Druhý koniec konštrukcie zostane na mieste a bude sa len pootáčať na priestorovom kĺbe. V sobotu konštrukcia voľným koncom opíše štvrťkružnicovú dráhu a zajtra by mali kolos presunúť zo súlodia do konečnej polohy, na jediný riečny pilier vzdialený asi 40 metrov od pravého brehu. Podmienkou je, aby vydržalo počasie, rýchlosť vetra nesmie prekročiť 10¤m/s. Výšku vodnej hladiny vopred upravili prostredníctvom Vodného diela Gabčíkovo. V prípade akejkoľvek havarijnej situácie je pripravený aj krízový scenár.

Od 16. do 21. septembra je na Dunaji pozastavená plavba, v bratislavskom prístave preto teraz kotví nezvyčajne veľa výletných lodí. Most je podľa odborníkov technicky výnimočné inžinierske dielo, ktoré sa stane novou zaujímavou dominantou Bratislavy. Vhodne zapadá do panorámy mesta a jeho estetický prínos ešte vzrastie po plánovanom dobudovaní dunajského nábrežia.

debata chyba