Hoci nasledujúce desaťročia sa rozhlasové vysielanie zdokonaľovalo a prešlo mnohými technickými aj programovými zmenami, po 80 rokoch sa Slovenský rozhlas ocitol v kríze. V súčasnosti zápasí s ročnou hospodárskou stratou približne 200 miliónov korún. Vedenie rozhlasu uvažuje o obmedzení niektorých vysielacích okruhov. Mimo ohrozenia sú prvé dva kanály Rádio Slovensko a Rádio Devín, aj štvrtý a piaty okruh Regina a Patria. Otázniky visia nad hudobným Rádiom_FM pre mladých a nad zahraničným vysielaním Radio Slovakia International.
„Verejnoprávny rozhlas je dlhodobo finančne podvyživený a stále chýba legislatíva na jeho ukotvenie ako nezávislej inštitúcie,“ zhodnotil bývalý šéfredaktor Rádia Devín a dlhoročný rozhlasový dramaturg Milan Materák.
Chýbajú špecializované okruhy
Priznáva to aj Miloslava Zemková, ktorá v súčasnosti Slovenský rozhlas vedie. Podľa nej sa musí zmeniť zákon o Slovenskom rozhlase, aby bolo možné znížiť náklady na jeho prevádzku a pripraviť inštitúciu na prechod na digitálne vysielanie. Digitalizácia má v súlade s európskymi nariadeniami prebehnúť do roku 2012. „Rozhlas bude existovať dovtedy, kým ho bude Slovenská republika potrebovať,“ vyhlásila Zemková.
Šéfka rozhlasu tvrdí, že okrem vyváženého spravodajstva a publicistiky musí verejnoprávny rozhlas rozvíjať národné a kultúrne hodnoty Slovákov. „Súkromné rádiá to robiť nemusia,“ poznamenala. V tejto súvislosti nevylúčila spojenie Slovenského rozhlasu so Slovenskou televíziou. Vzniknúť by mohla jedna inštitúcia, ktorá by poskytovala rôzne služby verejnosti. Napríklad archiváciu zvukových a zvukovo-obrazových záznamov či tvorbu nových umeleckých diel. „Možno sa už nebude volať rozhlas, ale existovať a pracovať bude,“ povedala Zemková.
Znalec rozhlasovej problematiky Juraj Koiš z internetového portálu RadioTV.cz upozorňuje na zaostávanie Slovenského rozhlasu. Na ilustráciu spomenul Český rozhlas. „Ten sa rozvíja obdivuhodným tempom. V posledných rokoch vybudoval viaceré doplnkové okruhy pre špecifické cieľové skupiny poslucháčov,“ vysvetlil. „Napríklad rozbehol vzdelávací kanál Leonardo, okruh s vážnou hudbou D-Dur, alternatívne rádio pre mladých Wave alebo výlučne spravodajské Radio Česko,“ dodal Koiš.
Skvostné diela Lukáča, Fila a Bálintovej
Ďalším problémom je regionálne spravodajstvo Slovenského rozhlasu. „Český rozhlas vybudoval štúdiá s vlastným programom v každom krajskom meste podľa nového územného členenia štátu. Regionálne štúdiá na Slovensku sú len v troch z ôsmich krajov,“ podotkol Koiš.
Najťažšími obdobiami rozhlasu boli druhá svetová vojna a revolučné roky 1968 a 1989. „V tých časoch rozhlas pomáhal rozvíjať národné povedomie,“ pripomenul programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj. „Prejavila sa aj novinárska a ľudská odvaha rozhlasákov,“ dodal.
Podľa Machaja medzi najskvostnejšie diela v archíve Slovenského rozhlasu dodnes patria hry režiséra Viktora Lukáča, mládežnícke rozhlasové inscenácie s nezabudnuteľným hlasom Emila Fila a rozprávky Viery Bálintovej. „Výpočet zlatého fondu je veľký. Možno doň zahrnúť aj hudobné nahrávky Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu či Orchestra ľudových nástrojov,“ doplnil Materák.