Vylúčenie autobusov z ciest spôsobí problémy

Menej mŕtvych a zranených na cestách pri dopravných nehodách v autobusoch má zabezpečiť okrem iného aj vymedzenie úsekov, kde by mohlo dôjsť k obmedzeniu jazdy autobusov. Ministerstvo dopravy prvý predbežný zoznam takýchto ciest už vytvorilo. Obsahuje 21 úsekov ciest prvej triedy, ktoré sú na hlavných cestných prepojeniach a pri veľkých mestách, ako sú Žilina, Trnava, Poprad či Prešov. Časť dopravcov sa však obáva, že vylúčenie jazdy autobusov na hlavných cestách presmeruje linkové spoje na horšie cesty druhej a tretej triedy.

22.10.2007 07:18
Autobus Foto: ,
Opitý vodič zapríčinil nehodu autobusu. (ilustračné foto)
debata

Opatrenia sú dôsledkom nedávnej hriňovskej tragédie, kde pri havárii autobusu zomrelo päť ľudí a dve desiatky sa zranili. „Zaviedlo sa niekoľko opatrení. Jedným z nich vláda zaviazala prehodnotiť rizikovosť komunikácií vo vzťahu k prejazdu niektorých druhov vozidiel, osobitne autobusov. Vytvorili sme zoznam úsekov, ktorých sa to týka. Na nich by sa malo investovať do opráv a prípadne obmedziť jazda autobusov,“ spresnil Marián Jánošík, hovorca ministerstva dopravy.

Zverejnený zoznam 21 úsekov ciest, kde dochádza k najčastejším nehodám na Slovensku, však predstavuje hlavné cestné ťahy do niekoľkých krajských a okresných miest. „Cesty boli vybraté po analýze, nielen podľa počtu nehôd, ale aj podľa ich dôsledkov a podľa toho, kde sa objavovali nehody autobusov,“ spresnil Jánošík.

Na vybratých cestách prvej triedy denne jazdí niekoľko prímestských a často aj medzinárodné autobusové linky. Sú medzi nimi napríklad cesty na vjazde do Prešova alebo cesta cez Považskú Bystricu tesne za diaľnicou, či cesty na vjazde do mesta Trnava z niekoľkých smerov. „Vylúčenie autobusov treba dobre zvážiť. Pravidelné linky môžu jazdiť aj inou trasou, ale to má dosah na cenu cestovného a čas jazdy. Okrem toho na mnohých miestach to znamená, že presmerujeme autobusy z ciest prvej triedy na cesty druhej a tretej triedy. Tie sú v oveľa horšom stave. Riziko havárií bude ešte vyššie,“ uviedol pre Pravdu jeden z predstaviteľov Zväzu autobusovej dopravy, ktorý si neželal byť menovaný. Zväz zastrešuje väčšinu dopravcov, ktorí realizujú prímestskú dopravu v ôsmich regiónoch Slovenska.

„Sú to len miesta, kde je najviac dopravných nehôd. Aké obmedzenia a úpravy sa prijmú, ešte bude predmetom diskusie s odborníkmi aj vyššími územnými celkami. Tam, kde by mohlo dôjsť k zásahom do dopravnej obslužnosti, teda, kde by vylúčenie dopravy sťažilo cestovanie ľudí do práce a do školy, sa budú hľadať iné riešenia,“ vysvetlil Marián Jánošík. Podľa neho v mnohých prípadoch sa príjmu skôr riešenia stavebných úprav ako zamedzenia jazdy autobusov.

Ministerstvo dopravy však len pred dvoma týždňami schválilo plán opráv a výstavby ciest prvej triedy na najbližšie štyri roky. V tomto pláne je len niekoľko zo spomínaných kritických úsekov. Ostatné sa do programu nevtesnali. „Plán obsahuje stavby s hodnotou nad 40 miliónov korún, menšie opravy sa riešia každý rok,“ spresnila pre Pravdu Iveta Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Správa ciest vykazuje oveľa väčší počet kritických miest z pohľadu počtu dopravných nehôd. „Na cesty prvej triedy 120 kritických nehodových lokalít. Je to skoro 80 percent z celkového počtu všetkých takýchto miest na Slovensku. Z toho je 19 miest opakovane kritických, kde sa deje najviac nehôd za ostatných päť rokov za sebou,“ uvádza analýza Slovenskej správy ciest.

debata chyba