„Podľa dostupných fotografií to na defekt nevyzerá. Na 90 percent to bol mikrospánok, alebo zdravotný problém vodiča,“ hovorí o možnej príčine havárie súdny znalec Gustáv Kasanický, ktorý už skúmal viacero závažných havárií autobusov. „Vrak autobusu skúmajú technici v Záhrebe, tí zistia presne, či zlyhala technika. No podľa fotografií pravá predná pneumatika praskla až pri náraze, nie predtým,“ dodáva Kasanický. Preto sa prikláňa k verzii s mikrospánkom.
Ten by mohla dokázať súdna pitva a pri nej špeciálne vyšetrenie, ktoré robia aj pri leteckých nešťastiach. „Na základe pomeru chemických látok v tele sa dá zistiť, či človek bol v strese, unavený alebo v bezvedomí,“ hovorí expert na leteckú medicínu Dalibor Kállay. Podľa neho bude záležať na polícii, či si takéto vyšetrenie vyžiada. „Je pomerne drahé a náročné, ale je to pomocná metóda pri vyšetrovaní nehôd,“ dodáva Kállay. Pre vyšetrenie sa odoberajú vzorky srdca, mozgu, svalov, pečene a obličiek.
Nehody s tragickými následkami vždy skúmajú do detailu experti. „Technici dokážu nájsť alebo vylúčiť zlyhanie techniky, ale v prípade človeka je nevyhnutná pitva,“ uviedol bratislavský šéf dopravnej polície Peter Vittek. Podľa neho pri vyšetrovaní sú najdôležitejšie práve posudky. „Z ďalších okolností sa berú do úvahy aj výpovede svedkov,“ dodáva.
Svedkovia z autobusu tvrdili, že iba hodinu pred nehodou autobus stál a šoféri oddychovali. „Mikrospánok môže prísť aj pár minút po prestávke,“ upozorňuje Kasanický.
Podľa lekárky Jiřiny Bauerovej pitie kávy alebo energetických nápojov počas dlhej jazdy môže byť pre šoféra nebezpečné. „Kofeín síce zmierni prejavy únavy, ale neodstráni únavu samotnú,“ tvrdí Bauerová. Ako dodáva, vysoké dávky kofeínu sú za volantom dokonca nebezpečné. „Únavu kofeín potláča a potláča, ale nakoniec únava vždy vyhrá a náhle sa prevalí, vtedy je najväčšie riziko vzniku mikrospánku,“ vysvetľuje Bauerová.