Vážny nerátal, že sa do Polomky vyberú lyžiari

Rýchly obrat urobilo ministerstvo dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) štyri dni od nehody autobusu v Polomke s dvanástimi obeťami. Kým rezort pôvodne tvrdil, že na tragickom železničnom priecestí nemusela byť svetelná signalizácia, v utorok už pripustil opak. Svetlá však podľa neho nemali zabezpečiť Železnice, ale obec, ktorá si tam vybudovala lyžiarske stredisko. Polomka pritom zabezpečenie priecestia kvôli lyžiarom žiadala dlhé roky.

24.02.2009 16:32 , aktualizované: 25.02.2009 07:47
Priecestie, Polomka Foto: ,
Na nešťastné železničné priecestie pri Polomke upozorňuje len stará vyblednutá značka.
debata

Hoci ide o cestu k lyžiarskemu stredisku, ktoré v sezóne využívajú stovky návštevníkov, autobus tam podľa ministerstva nemal čo hľadať. „Komunikácia aj priecestie majú slúžiť výhradne pre lesné mechanizmy a stroje, pretože ide o lesnú cestu. Nikdy sa nerátalo s tým, že priecestie sa bude využívať na dopravu lyžiarov k vleku,“ uviedol hovorca ministra Ľubomír Karásek. Ak obec podľa neho chcela na priecestí svetlá, mala ich zaplatiť a osadiť. O postavení semafora na priechode rozhodli Železnice, ktoré patria pod Vážneho ministerstvo, v pondelok, teda dva dni po havárii.

Starosta Polomky Ján Lihan (SDKÚ, KDH) tvrdí, že cesta vedúca k lyžiarskemu vleku obci nepatrí. Podľa zápisu v katastri patrí podniku Smrečina Banská Bystrica. Tá tam začala roku 1976 stavať drevospracujúci podnik. „Už vtedy Železnice rozhodovali, ako bude zabezpečený železničný priechod,“ spomína Lihan. Podľa neho cestu využívajú aj štátne podniky – Lesy SR, Povodie Hrona, ako aj niektoré urbárske spoločenstvá.

VŠETKO o tragickej havárii pri Polomke

Polomka požiadala o úpravu priecestia a vybudovanie semafora už pred desiatimi rokmi. Práve kvôli vodičom prechádzajúcim k lyžiarskemu stredisku. Urobila tak po tom, čo na rovnakom mieste došlo k tragickej zrážke vlaku a osobného auta.

Železnice pripúšťajú, že na Slovensku existuje viac ako desiatka priecestí, ktoré sú nebezpečnejšie ako Polomka. Zároveň však trvajú na tom, že na všetkých 2 335 priechodoch stupeň zabezpečenia spĺňa platné normy. „Je pravda, že na niektoré priecestia je napríklad strmé stúpanie alebo klesanie. Ak je na vozovke sneh alebo ľad, hrozí, že auto neubrzdí. Železnice však zodpovedajú za stav cesty 2,5 metra pred a za priecestím. Ostatnú časť vozovky spravuje príslušný správca cestnej komunikácie,“ povedala hovorkyňa Železníc Martina Pavlíková. 

O tom, či na priecestí bude len značka, semafor alebo závory, rozhodujú okrem Železníc aj dopravní policajti a správca cesty, ktorá trať križuje. Záleží na tom, aká je na mieste hustá premávka nielen vlakov, ale aj vozidiel a aké časté sú tam nehody.

Jozef Bezák sa v breznianskej nemocnici práve...
Osobný vlak s dvoma vozňami na nechránenom...
+40Vlak na priecestí autobus doslova prevalcoval....
debata chyba