Každý výťah sa podľa zákona kontroluje každých šesť rokov úradnou skúškou, za prítomnosti štátom licencovaného technického dozoru. Okrem toho každé tri roky robí revízny technik odbornú skúšku a servisná firma vykonáva povinnú revíziu každé tri mesiace. Ako sa potom môže stať, že prísne kontrolovaný výťah spadne, ako sa stalo v bratislavskej Petržalke?
Únava materiálu, lajdácka práca, vandali
„Do hry vstupuje ľudský faktor,“ konštatuje Ján Lohyňa, ústredný inšpektor Technickej inšpekcie. Pri kontrole sa občas niečo opomenie, prípadne sa vykoná len formálne na papieri a bez toho, aby pracovník zariadenie skutočne preveril. Za zlý technický stav výťahu neraz môžu vandali a svoju úlohu hrá aj opotrebenie, únava materiálu.
Spoločnosť Liftstav poskytuje servis pre vyše 700 výťahov v hlavnom meste. Medzi nimi aj výťahy na tej istej ulici, kde práve jeden výťah spadol. „Petržalské výťahy ešte nie sú najhoršie, máme v správe aj výťahy z 50. a 60. rokov, ktoré sú vysoko rizikové a nutne potrebujú modernizáciu, alebo kompletnú výmenu. Upozorňovali sme na to obyvateľov, ale bez ohlasu. Ľudia na to nemajú peniaze,“ hovorí Martin Sloboda z firmy Liftstav.
V jednom z domov výťah odstavili na mesiac, lebo nemali ani na opravu. Práve zatepľovali a účet fondu opráv bol na nule. Výmena jedného malého výťahu v dome, ktorý má osem staníc, stojí asi 30-tisíc eur, vo väčšom dome, ktorý má 13 –14 staníc asi 40-tisíc eur. Takú veľkú sumu má k dispozícii len málo bytoviek.
Výťah by sa mal vymeniť po 20 – 30 rokoch, jeho životnosť podľa Lohyňu závisí aj od starostlivosti.
Na výťah si treba sporiť
Asi dve tretiny výťahov na Slovensku sú umiestnené v bytových domoch, ale vlastníci najprv financujú svoj vlastný byt, potom vonkajšie opravy a údržbu, ako napríklad zatekajúcu strechu či zateplenie. A veci, ktoré môžu byť nebezpečné, ako plyn, rozvody elektriny či výťahy, prídu na rad posledné a často až keď je už neskoro. Ak sa niečo stane, zodpovednosť má na svojich pleciach väčšinou správca, ale ako majitelia bytov zodpovedajú za nešťastie vlastne všetci. O vine rozhodujú orgány činné v trestnom konaní.
Keď servisná firma zistí, že stav výťahu je natoľko rizikový, že ohrozuje bezpečnosť obyvateľov, môže výťah odstaviť a upozorniť správcu. Ale aj keď dá na dvere ceduľku ,,mimo prevádzky" a odmietne ďalší servis rizikového zariadenia, obyvateľom nič nebráni spustiť výťah znova.
„Keď zistíme, že je porušený mechanizmus, ktorý môže ohroziť bezpečnosť, výťah odstavíme. Tak sme to urobili aj v jednom dome, kde sme už pol roka upozorňovali, že treba kompletnú výmenu, alebo veľkú opravu, ale nespravili nič,“ vraví Sloboda
Výťah sa dá zmodernizovať aj po častiach, postupne, ako súčiastky v aute. „Náklady tak môžu byť o niečo nižšie, ale najmä sú rozložené na dlhšie obdobie,“ navrhuje Sloboda.