Auto by malo byť považované za zbraň

Nie som zástancom represie, no nič lepšie ako citeľnú pokutu ešte nikto nevymyslel, hovorí dopravný psychológ zo Slovenského autoturist klubu Zoltán Bojar o možnostiach zvýšenia bezpečnosti na cestách.

30.11.2010 09:08
debata (10)

Dopravných nehôd v posledných mesiacoch opäť pribúda, najmä smrteľných. Kde vidíte príčiny?
Pokles nehodovosti bol donedávna celoeurópsky trend, rovnako u nás. Príčin bolo viac. Zanedbateľný nie je vplyv cestného zákona. Každá norma, najmä represívna, má svoj účinok. Nový zákon však môže mať aj bumerangový efekt, ako sa to ukázalo v Česku. Vznikol tam bodový systém, vodiči chvíľu jazdili mimoriadne vzorne, no zrazu zistili, že sa nič nedeje a vracajú sa späť do starých koľají. Mám obavu, že tento trend sa teraz prejavuje aj u nás. Druhým faktorom zvýšenej nehodovosti je rapídny nárast počtu účastníkov cestnej premávky. Sú teda častejšie zápchy, zdržania či až vzájomné provokovania vodičov. To spôsobuje, že bezpečné správanie odsúvajú nabok emócie. Podľa našich prieskumov vodiči v podobných vypätých situáciách nereagujú racionálne, ale emocionálne a pod tlakom sa prestávajú správať bezpečne.

Pomohlo by znížiť nehodovosť, ak by sa kládli väčšie nároky na kvalitu autoškôl?
Veľmi diplomaticky povedané, nevidím žiadny dramatický posun vo zvyšovaní kvality prípravy vodičov.

A čo prípadné ďalšie zvýšenie pokút?
Ich výška je u nás relatívne primeraná. Ide už o závažný finančný postih, hoci ťažko sa to porovnáva s inými krajinami. Treba však zdôrazniť, že na premávke sa zúčastňujú nielen vodiči áut. Až tretina cyklistov, ktorí zapríčinili dopravnú nehodu, boli pritom pod vplyvom alkoholu. Pozornosť dopravných policajtov by som preto teda upriamil na cyklistov a chodcov.

Podľa štatistík stojí alkohol za takmer každou desiatou nehodou. Ani tu by sa nemali zvyšovať sankcie?
Represia v tomto prípade ešte nie je dostačujúca. Stretol som sa aj s názorom, že pokuta prebolí. Naozaj odstrašujúci účinok však má odobratie vodičského preukazu.

Aký vplyv malo zrušenie skúšobnej lehoty pre nových vodičov?
Do určitej miery to považujem za ďalší z faktorov zvýšenej nehodovosti. Zrušenie skúšobných dokladov je krok späť, vzhľadom na to, že v mnohých rozvinutejších krajinách sa diferencuje vodičské oprávnenie vzhľadom na vek, skúsenosti či priestupky. Sú s tým dobré skúsenosti. Nie som zástancom represie, no nič lepšie ako citeľnú pokutu ešte nikto nevymyslel.

Aký efekt má nahlasovanie dopravných hliadok vopred?
Efekt to má vtedy, ak je hliadok veľa a kontrola je systematická. To dokáže držať v povedomí spoločnosti, že hliadky sú na cestách a nevyhnú sa im. Nedostatok však vidím v tom, že policajt musí prichytiť pri čine konkrétnu osobu. Keď ho odfotí nejaký radar zozadu, môže povedať, že šoférovala jeho manželka a proti nej nebude vypovedať. Legislatíva by sa preto mala zmeniť na systém, ktorý je napríklad vo Švajčiarsku, kde sa dá auto považovať za zbraň, pričom zodpovedný je jeho majiteľ.

10 debata chyba