Nové autá nevie Figeľ zdôvodniť

Ministerstvo dopravy nevie dôveryhodne odôvodniť, prečo nakúpilo osem nových limuzín Škoda Superb v najdrahšej verzii. Tvrdí, že tieto autá potrebuje pre dohľad nad stavbami, za ktoré zodpovedá, rezortní úradníci však majú na tieto účely k dispozícii iné vozidlá.

08.02.2011 09:02
Ján Figeľ Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ
debata (91)

Ako Pravda v sobotu informovala, rezort Jána Figeľa (KDH) nakúpil limuzíny Škoda Superb takmer za 40-tisíc eur za kus. Odôvodnil to tým, že ich budú využívať zamestnanci na kontrolu stavieb. Ako príklad hovorca Ľubomír Tuchscher uviedol úsek výstavby PPP diaľnic, kde to „bežná Škoda Octavia nevytiahla“.

Bývalý šéf rezortu Ľubomír Vážny (Smer) to označil za nezmysel. „Na PPP stavbu na R1 nemusia kupovať žiadne auto, pretože v rámci koncesnej zmluvy bol koncesionár povinný prideliť investorovi, teda ministerstvu, osobné auto, čo sa aj stalo,“ tvrdí. Zdôraznil, že kontrolu na ostatných diaľniciach a rýchlostných cestách by mal vykonávať stavebný dozor alebo investor, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť, nie ministerskí úradníci.

Na otázku, prečo ministerstvo nevyužíva takto pridelené vozidlo, hovorca Martin Krajčovič reagoval vyhýbavo. „PPP projekty sú len jednou z mnohých aktivít, nad ktorými robí rezort kontrolu,“ uviedol.

Navyše zodpovednosť za drahý nákup služobných áut súčasní predstavitelia rezortu pripisujú bývalému vedeniu. „Ministerstvo vnútra vypísalo toto verejné obstarávanie v roku 2008, teda ešte za ministra Kaliňáka,“ uviedol Tuchscher. Ministerstvo pod vedením Vážneho však verejné obstarávanie pozastavilo.

Nákup ôsmich Superbov Elegance FSI na údajnú kontrolu výstavby diaľnic či opravy ciest už kritizovali aj motoristickí odborníci. Tento typ auta totiž charakterizovali ako vozidlo, ktoré je pre nízko položený podvozok vhodné skôr na asfalt a nie do terénu. Na stavbách sú pritom po buldozéroch neraz diery, s ktorými majú niekedy problémy aj terénne autá.

Ministerstvo si však pochybenie nepripúšťa. Hoci rovnaké autá v nižšej výbave zakúpil rezort diplomacie za takmer polovičnú sumu, Figeľov úrad tvrdí, že dokonca ušetril. „Na rozdiel od iných rezortov ministerstvo dopravy nevyužilo limit na nákup áut pre štátnych tajomníkov vo výške 66-tisíc eur,“ uvádza vo svojom stanovisku. Nespomína však už, že je zároveň jediným ministerstvom, ktoré vedúcim funkcionárom nakúpilo nové vozidlá.

Vlastné auto aj so šoférom pritom majú dvaja štátni tajomníci a vedúci služobného úradu k dispozícii dvadsaťštyri hodín denne. Zvyšné autá slúžia ako dispozičné vozidlá pre zamestnancov rezortu.

91 debata chyba