Večerníček zrejme skončí na súde

Zvučka Večerníčka v reklame na hypotéky zrejme čoskoro navždy skončí. Autor hudby Jaroslav Celba nepredĺžil predaj autorských práv na jesennú časť kampane. O zastavenie reklamy sa snaží aj dedička práv námetu a scenára Katarína Minichová. Televízia však jej mamu Annu Minichovú ako autorku neuznáva, pretože bola zamestnankyňou STV. Celá vec môže skončiť na súde.

18.04.2011 06:00 , aktualizované: 12:09
Zemková, Machaj Foto:
Programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj (vľavo) podpísal predaj Deduška Večerníčka počas dovolenky riaditeľky Miloslavy Zemkovej.
debata (12)

Celba aj Minichová sa cítia poškodení a Večerníček v reklame na hypotéky považujú za zneužitie. Zhodne tvrdia, že bol vytvorený pre deti a pre ne má byť aj využívaný. „Hlavný vinník je televízia, nemala zvučku predávať,“ vraví Celba.

Právne však hlavná zodpovednosť padá na banku ako zadávateľa reklamy. Agentúra LITA, zastupujúca autorov, sa v mene Minichovej snaží mimosúdne dohodnúť na vyrovnaní autorských práv a prinútiť banku zastaviť kampaň. Magdaléna Debnárová z LITA hovorí, že autorstvo Anny Minichovej je nespochybniteľné. V televízii pracovala ako dramaturgička, v jej náplni teda nikdy nebola autorská tvorba. Preto televízii dielo nepatrí. "Pani Minichová nemá uzatvorenú licenčnú zmluvu o použití diela ako právny nástupca nositeľky práv. Z toho jednoznačne vyplýva, že dielo bolo použité v rozpore so zákonom,“ dodáva Debnárová.

Večerníčkový deduško ako predajca hypoték vyvolal rozruch aj v Česku, odkiaľ je autor hudby nielen k tejto zvučke, ale aj k mnohým obľúbeným rozprávkam ako Kremienok a Chocholúšik, Maková panenka, Štaflík a Špagetka. Celba sa snažil reklamu zastaviť, písal do televízie aj banke. Napokon musel uznať, že s jarnou kampaňou už nič nezmôže. Český Ochranný zväz autorský práva predal bez jeho vedomia na základe všeobecného súhlasu so zastupovaním. Celba následne autorskému zväzu zakázal podpis práv na reklamné účely.

ČSOB si za kampaňou stojí rovnako ako programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj za predajom vysielacej licencie. „Postavu Deduška Večerníčka, ako aj hlavnú zvučku Večerníčka používame v kampani na základe zmluvnej dohody so zastupiteľskými organizáciami autorov, ako aj RTVS. ČSOB má riadne vysporiadané autorské práva so všetkými potvrdenými autormi,“ povedala hovorkyňa ČSOB Zuzana Francúzová. S kým treba vysporiadať práva, informovala banku RTVS, uviedla len Celbu a dedičov výtvarníka Ladislava Čapka. Tých zastupovala česká Dilia.

Machaj zopakoval, že k predaju zvučky ho viedla krízová finančná situácia televízie. RTVS poskytnutím práv na pohyb postavičiek banke do konca tohto roka dostala 15-tisíc eur. Ďalšie peniaze získala za predaj 3-tisíc DVD s Kubalovou rozprávkou O Petrovi, ktorú použije ČSOB pri akciách. Zaň platili euro za DVD a náklady na prepis.

Rada RTVS má na predaj Večerníčka rôzne názory, všeobecne to však nepovažuje za problém. Reklamu namietal člen Rady Milan Antol. „Sťažoval sa občan, že sa mu večer detičky dvíhajú z postele, nechcú ísť spať, že hoci je veľa hodín, ale ide večerníček.“ Rada prijala Machajovo vysvetlenie, člen Rady Vladimír Slovák sa stotožnil aj s argumentom, že reklama je dobrá, lebo propaguje program STV v konkurenčných televíziách.

Večerníčkom sa zaoberala aj Arbitrážna komisia Rady pre reklamu, porušenie jej etického kódexu nenašla. Hoci predtým jej viacerí členovia predaj detskej zvučky do reklamy ostro kritizovali, po zasadnutí komisie boli opatrní. Predsedníčka Rady Zuzana Mistríková vysvetlila, že reklama ako taká deti nezneužíva a po dlhej diskusii nenašli nič, kde by prekračovala hranice etiky. „Bolo to skôr zlé manažérske rozhodnutie televízie,“ dodala.

Reklama deti nezneužíva, ale podľa psychológa im neprospieva, pretože zvučka Večerníčka znie v rôznom čase mimo toho, na ktorý sú zvyknuté. „Dieťa potrebuje byť naviazané na stabilný denný program aj stabilné symboly. Je to preň istota, rituál, čo chráni jeho nervovú sústavu, jeho emocionalitu,“ uviedla klinická detská psychologička Eva Reichelová.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba