Predajcom prinesú majstrovstvá státisíce eur

Tržby rádovo v státisícoch eur by mohli spolu obchodníci zinkasovať počas nasledujúcich dvoch týždňov majstrovstiev sveta v hokeji. Do Bratislavy a Košíc sa podľa odhadov denne chystá asi 25-tisíc návštevníkov. Zápasy si priamo v hľadiskách štadiónov môže pozrieť najviac takmer 393-tisíc ľudí.

, 29.04.2011 12:00
majstrovstvá sveta, hokej, suveníry Foto:
Obchody okrem suvenírov ponúkajú aj výrobky v špeciálnych hokejových edíciách.
debata

Peniaze minú za dopravu, predmety na povzbudzovanie, jedlo či pitie. Časť z nich zaplatí aj za ubytovanie, či si staví na výsledok zápasu. Ruky si už mädlia aj predajcovia televízorov, sladkostí či nápojov, ktorí produkty nateraz spojili s hokejom.

Šampionát oproti bežnému predaju zatiaľ najviac pomohol obchodníkom so slovenskými dresmi či vlajkami. Záujem o ne narástol až 10-násobne. Veľa ľudí chce tiež hokej pozerať na novom televízore v HD kvalite. „Počas posledných troch týždňov pred majstrovstvami sveta v hokeji sme zaznamenali nárast v predaji televízorov zhruba o 30 až 40 percent oproti bežným mesiacom,“ povedal Ján Gábriš, obchodný manažér Electro World pre čiernu techniku.

V počte predaných televízorov tromfli podľa neho hokejové majstrovstvá tie minuloročné, futbalové. Zvýšený odbyt televízorov asi o pätinu pocítil aj internetový predajca InterStore. Obchod s elektronikou Nay vidí vyšší záujem o televízory v hokeji, ale aj nastupujúcej digitalizácii vysielania.

S majstrovstvami sveta sa v obchodoch začali okrem suvenírov objavovať aj výrobky v špeciálnych hokejových edíciách. V obchodoch sa dajú bežne zohnať napríklad ochutené nápoje v obaloch s motívmi majstrovstiev či čokoládové tyčinky s podobizňou hlavného maskota šampionátu. „Predaj nad bežný objem prináša už samotný fakt, že ide o limitované príchute dostupné iba jednorazovo. Spojenie s hokejom je ďalšia aktuálna podpora ich predaja. Zvýšenie predaja predpokladáme rádovo v percentách,“ povedal Radim Tuček, manažér Figara.

Na hokeji chcú získať aj výrobcovia piva. „Konkrétny vplyv na predaj nie je možné predpokladať, určite bude závisieť od počasia, ako aj od výsledkov národného tímu na šampionáte,“ konštatovala Hana Šimková, manažérka korporátnych vzťahov spoločnosti Heineken Slovensko.

Počas šampionátu narastá tiež počet stávkujúcich. „Po práve skončených play-off zápasoch hokejových líg v Európe, majstrovstvá sveta prevzali štafetu a držia hokej v počte tiketov naďalej na veľmi vysokej úrovni. Po piatkovom štarte očakávame ešte ich ďalší nárast na úroveň zhruba o dvadsať percent vyššiu v porovnaní s počtom tipov na celosezónne hokejové podujatia,“ zhodnotil Robert Berger, prevádzkový riaditeľ Niké.

Viac tipujúcich hlási aj stávková kancelária Fortuna. „Za posledný týždeň stúpol ich počet o približne desať percent, pričom očakávame ešte ďalší nárast,“ dodal Marián Varga z Fortuny.

Odborníci upozorňujú, že ešte viac ako výrobcovia či predajcovia v obchodoch by mohli majstrovstvá pomôcť prevádzkovateľom služieb. „Príde sem množstvo ľudí z rôznych krajín, ktorí minú peniaze v našich hoteloch, reštauráciách a taxíkoch. Najmä hotelierstvo, ktoré počas krízy výrazne trpelo, by si týmto mohlo mierne polepšiť,“ potvrdil Dávid Dereník, analytik UniCredit Bank. „Fanúšikovia ekonomike pomôžu, ale pomoc ako percentuálny podiel na hrubom domácom produkte bude veľmi malá,“ uzavrel Dereník. Na ilustráciu – HDP Slovenska má tento rok dosiahnuť vyše 70 miliárd eur.

Ekonomický prínos majstrovstiev sveta v hokeji na Slovensku

Spoločnosť pod hokejovým zväzom odhadla príjmy aj výdavky súvisiace so šampionátom na vyše 16 mil. eur.

Napriek tomu však majstrovská môžu krajine priniesť peniaze navyše, a to cez vyššie tržby obchodníkov.

Hokej je spolu s futbalom na Slovensku najpopulárnejším športom a pred televízne obrazovky zvykne pritiahnuť väčšinu z 5,4 milióna obyvateľov krajiny.

Na štadiónoch by malo zápasy šampionátu sledovať maximálne 393-tisíc divákov, pričom predaj vstupeniek by mal byť hlavným príjmom hokejového zväzu, ktorý bude mať, naopak, najväčšie výdavky na obsluhu 16 hokejových mužstiev.

Príjmy obchodníkov a sféry služieb

Z odhadovaných 390-tisíc divákov na štadiónoch v Košiciach a v Bratislave budú profitovať prevádzkovatelia krčiem, reštaurácií či bufetov. Tržby porastú aj železničným a autobusovým spoločnostiam, ktoré budú fanúšikovia využívať na presuny. Zarobia aj hotelieri či majitelia ubytovacích zariadení.

Ľudia, ktorí budú hokej sledovať na štadiónoch, v krčmách či doma, si už nakúpili množstvá predmetov na fandenie, ako sú dresy, šiltovky, vlajky. Predajcovia suvenírov so symbolmi Slovenska tvrdia, že predaj im vzrástol oproti bežnému obdobiu 10-násobne.

Pred majstrovstvami výrazne stúpol predaj televízorov, hokej je možné sledovať pri kvalitnom prijímači v HD kvalite.

Stávkové kancelárie vyberú viac peňazí, keďže väčšie podujatia pravidelne lákajú stávkujúcich.

Na šampionáte zarábajú aj predajcovia potravín, ktorí „zaobalili“ do symbolov hokeja čokolády, či nápoje.

ZDROJ: Pravda

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy