Hlasná reklama divákov stále rozčuľuje

Televízni diváci musia v okamihu, keď sa začne reklama, dodnes stišovať zvuk. Hoci už od roku 2007 platí, že zvuk pri reklame by nemal byť hlasnejší ako pri ostatnom vysielaní, Rada pre vysielanie a retransmisiu stále dostáva sťažnosti na to, že vysielatelia v tomto prípade porušujú zákon.

02.04.2012 13:00
televízia, vysielanie, reklama Foto:
Tento rok sa sťažovali diváci na hlasitosť štyroch reklám.
debata (47)

Rada rozhodla, že ak televízia prekročí hranicu rozdielu 6 decibelov, je to dôvod na udelenie sankcie. Môže to byť buď upozornenie na porušenie zákona, alebo pokuta od 3 319 až do 165 969 eur. Dodržiavať rovnakú úroveň hlasitosti vysielania musia aj rádiá.

Problém umelo zvyšovanej hlasitosti netrápi len Slovensko. „Všade v Európe sa to pokladá za nekorektné správanie vysielateľa k svojim divákom. Keď je niečo neetické, máme plné právo proti tomu bojovať. Rada využíva všetky zákonné prostriedky, aby zistené prípady prísne sankcionovala,“ povedal predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloš Mistrík.

Od začiatku roku 2012 dostala rada štyri sťažnosti na hlasitosť reklamy. Dve sa týkali reklamy, ktorou bol prerušený film Harry Potter a väzeň z Azkabanu vysielaný vo februári na TV Makríza. Rada sa nimi bude zaoberať na najbližšom zasadnutí 3. apríla. Sťažnosťou na reklamu vysielanú počas Ordinácie v ružovej záhrade vysielanej na TV Markíza sa zatiaľ nezaoberali. Divákom sa zdala príliš hlasná aj jedna reklama vo vysielaní TV JOJ, medzi programami Počasie a Panelák.

Markíza sa bráni, že zákon je nejednoznačný. „V niektorých prípadoch sú jeho podmienky nesplniteľné. Televízia pri vypočutiach na rade niekoľkokrát poukázala na chybné vypracovanie metodiky. Nemeria samotnú úroveň reklamy, ale jej pomer v porovnaní s predchádzajúcim a nasledujúcim blokom,“ hovorí riaditeľ Centra techniky Andrej Doležal.

Aj mediálna analytička Zuzana Mistríková upozorňuje, že niekedy nie je vyššia hlasitosť zámerná, ale vychádza z toho, že veci vo vysielaní majú rôznu kvalitu. „Reklamný blok je vždy blok vecí, ktoré sú aktuálne, urobené pre televíziu a nastavené podľa noriem, ktoré na vysielanie má. Keď je zaradený do vysielania po staršom filme alebo filme s poddimenzovanou zvukovou stopou, hlasitosť vyskočí,“ vysvetľuje.

Sú obdobia, keď množstvo reklamy alebo spôsob jej zaraďovania ľuďom prekážajú viac. „Vtedy sa to zvyčajne objaví aj v peoplemetroch a vysielateľ sa k svojmu rozhodnutiu musí spätne vrátiť, preto sa snažia nájsť hranicu únosnosti,“ doplnila Mistríková. Zároveň upozorňuje, že netreba zabúdať na fakt, že akokoľvek ľudí reklama pri pozeraní filmu hnevá, práve vďaka nej ho môžu sledovať.

V Českej republike hlasná reklama zatiaľ legislatívne nie je ošetrená, ale novelu zákona už českí poslanci pripravili. Televízie by podľa nej nesmeli hlasnejšie vysielať ani znelky, ktoré od programu reklamu a teleshopping oddeľujú, podobne ako to platí u nás. Sankcie za porušenie by sa mali podľa návrhu pohybovať od 10 000 Kč až do piatich miliónov. Česká televízia minulý týždeň pristúpila k regulácii hlasitosti reklamných blokov, aby boli v súlade s normou Európskej vysielacej únie.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba