Policajti prichytili priemerne 34 opitých vodičov denne

Priemerne 34 vodičov denne šoférovalo minulý mesiac pod vplyvom alkoholu. Policajti to zistili vďaka novému opatreniu - povinnému fúkaniu každého vodiča bez výnimky pri cestných kontrolách zameraných na kontrolu alkoholu.

14.05.2012 15:00
nehoda, auto Foto: ,
Aj pri tragickej nehode, ktorá sa stala medzi Čiernym Brodom a Galantou koncom apríla, asistoval alkohol.
debata (10)

Potvrdilo sa, že šoféri si napriek vysokým pokutám a hrozbe straty vodičského preukazu stále vo veľkom trúfajú porušovať zákon.

Množstvo vodičov sa totiž podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského ešte vždy spolieha na to, že polícia ich neprichytí. „Do tejto skupiny nepatria len ľudia s nízkou koncentráciou alkoholu na hranici merateľnosti, ale aj tí s vyšším promile. Za volant si sadnú napriek tomu, že cítia a vedia, že jazdia pod vplyvom alkoholu,“ hovorí.

Ako sa najnovšie opatrenie polície prejaví v budúcnosti a nakoľko ovplyvní aj počet nehôd, ukážu až dlhodobejšie štatistiky.

Vláda vo svojom programovom vyhlásení avizovala, že „bude pokračovať v zavádzaní opatrení na znižovanie počtu obetí, zranených a dopravných nehôd na cestách“. Podľa hovorkyne ministerstva vnútra Natálie Hattalovej sa začne s analýzou nehodových úsekov ciest. „Na niektoré úseky sa plánujú zaviesť radarové merania,“ hovorí Hattalová s tým, že toto opatrenie je spojené s pripravovaným zavedením inštitútu objektívnej zodpovednosti, ktorý má začať platiť od júla. Znamenať to bude, že zodpovednosť za priestupok sa prenesie z vodiča na vlastníka auta, ktorého bude môcť polícia pokutovať na základe kamerového záznamu. Týkať sa to bude hlavne prekročenia rýchlosti, zákazu predbiehania či nerešpektovania stopky.

Od roku 2013 sa tiež zvýši minimálny vek na získanie niektorých druhov vodičských preukazov, čo si vynútilo nariadenie Európskej únie. O tri roky dlhšie sa bude musieť čakať na oprávnenia skupín A, C, CE, D a DE.

Nemalý podiel na dopravných nehodách spôsobených alkoholom majú okrem vodičov aj cyklisti. Tí boli vlani účastníkmi 406 nehôd a 18 pri nich zahynulo. Napriek tomu prišla strana Most – Híd s návrhom, aby pre cyklistov neplatila nulová tolerancia.

„Zisťovali sme, ako to funguje v iných krajinách. Vo väčšine európskych štátov je tolerancia pre cyklistov, ktorá sa pohybuje od 0,2 až po 0,9 promile,“ tvrdí šéf klubu László Solymos. Spolu s kolegom Andrejom Hrnčiarom sú presvedčení, že súčasný zákon polícia často zneužíva na šikanovanie cyklistov, ktorí si dajú počas cyklistickej túry pohár piva. Na základe expertízy, o ktorú požiadali Ústav súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty, chcú preto navrhnúť novelu, ktorá by toto pravidlo upravila.

Hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre drogové závislosti Ľubomír Okruhlica nevidí význam v tom, aby boli rozdielne pravidlá pre vodičov a cyklistov. „Ide o to, ako alkohol ovplyvňuje naše schopnosti. Aj pri cyklistoch sú však prípady, keď usmrtili chodca a spôsobili vážnu dopravnú nehodu iným účastníkom premávky,“ hovorí. Posunutie tolerancie si vie predstaviť, ale maximálne do 0,2 promile, čo je v Európe bežné. „Vtedy to ešte neovplyvňuje naše schopnosti viesť dopravný prostriedok. Štatistiky v Európe však hovoria, že pokiaľ ide o športy, najviac úrazov vrátane smrteľných je práve u cyklistov, a keď sa k tomu pridá alkohol, riziko ešte stúpa. Vyššie by som preto tú hranicu už neposúval,“ vysvetľuje.

So súhlasom ministra vnútra Roberta Kaliňáka však veľmi rátať nemôžu, keďže nedávno vyhlásil, že nulovú toleranciu meniť nemieni. „Ministerstvo vnútra neuvažuje o zmene obmedzenia alkoholu. Povolenie určitej hranice alkoholu v krvi by totiž viedlo k hádaniu. Nebráni sa však odbornej diskusii,“ odkázala aj hovorkyňa Hattalová.

10 debata chyba