Vládnutím Smer o podporu neprišiel

Zrušenie rovnej dane, jasná orientácia na Európsku úniu a eurozónu, reforma dôchodkov, zriadenie Rady solidarity a stabilná podpora ľudí. Taký je výsledok prvých sto dní vlády premiéra Roberta Fica, ktorá nastúpila 4. apríla.

12.07.2012 12:00
Robert Fico Foto:
Premiér Robert Fico
debata (24)

Vláda, ktorá má v parlamente pohodlnú väčšinu 83 hlasov, pripravila v ekonomickej oblasti úsporný balíček, ktorý má v tomto roku priniesť do rozpočtu 300 miliónov eur. V nasledujúcom roku musí ušetriť ešte viac – 1,5 miliardy. O šetriacich opatreniach, ale nielen o nich, rokovala s Radou solidarity a rozvoja, do ktorej Smer pozval zástupcov zamestnancov, zamestnávateľov či cirkví.

Prognostik SAV Vladimír Baláž hovorí, že čo konkrétne prvé vládne rozhodnutia prinesú, sa ukáže až časom. Z ekonomického pohľadu za najvýznamnejšie považuje schválenie trvalého eurovalu, nech už to znamená čokoľvek, razantnú reformu dôchodkového systému, ako aj daní a odvodov. „Ani o jednej z vecí sa nedá povedať, že je jednoznačne dobrá alebo jednoznačne zlá. Majú body, ktoré sú viac diskutovateľné a iné menej diskutovateľné, ale určite sú to veľmi závažné kroky, ktoré ovplyvnia budúcnosť Slovenska,“ hodnotí prognostik.

Smer si napriek avizovaniu mnohých zmien v sociálnej oblasti zatiaľ dokázal udržať aj stabilnú podporu ľudí. Sociológ Martin Slosiarik však odhaduje, že opatrenia, ktoré začnú fungovať od jesene a potom od nového roka, môžu pre časť ľudí priniesť sklamanie. „V roku 2006 Ficov kabinet zrušil dvadsaťkorunové poplatky v zdravotníctve, ale teraz také opatrenie nemá. Rozdielnosť situácie je v tom, že teraz musí šetriť, a to nie je pre neho celkom komfortná situácia,“ mieni sociológ.

Opozícia Smer obviňuje, že zrádza sľubovanú politiku istôt rušením rovnej dane, zásahom do druhého dôchodkového piliera alebo zvyšovaním odvodov pre živnostníkov, premiér jej, naopak, vyčíta, že sama nemá alternatívu.

„To je blbosť. Opozícia tu predsa nie je na to, aby predkladala návrhy Robertovi Ficovi, ako má vládnuť. On dostal dôveru na základe volebného programu. Ak to nevie, budú nové voľby,“ reaguje podpredseda KDH Július Brocka. Podľa neho opozícia tu je na to, aby vládu kontrolovala, ako plní volebné sľuby. „Nie je to však o istotách, ale o neistotách pre občanov. Likviduje druhý pilier, rovnú daň a začína spomínať PPP-projekty, teda predražené zákazky,“ tvrdí Brocka.

Líder Obyčajných ľudí Igor Matovič namieta, že opozícia predložila vlastné návrhy, ale Fico zvolil cestu ich zosmiešňovania. „Nemôže sa čudovať, že opozícia potom rezignovala,“ podotkol Matovič.

Aký bol premiér a vláda počas 100 dní

Plnenie volebných sľubov – Niektoré vládne opatrenia začnú platiť v jeseni, väčšina od Nového roka. Vo voľne formulovanom volebnom programe Smeru sa ťažšie hľadajú konkrétne sľuby. Napríklad o znížení percenta odvodov do druhého piliera. Vyššie odvody budú platiť živnostníci, odvody sa zavádzajú pre dohodárov. Potvrdzujú sa sľuby o vyššom zdanení firiem a ľudí, ktorí nadštandardne zarábajú. Na ich schválenie sa len čaká.

Komunikácia – Od okamihu víťazstva vo voľbách a po prvých výrokoch budúceho premiéra sa začalo špekulovať, či sa Robert Fico zmenil. Fakt je, že zvolil inú komunikačnú stratégiu, ako bola počas jeho prvej vlády. Snaží sa pôsobiť pokojnejšie a otvorenejšie. Zatiaľ nepoužil svoj ostrý slovník voči médiám.

Taktika – Niektoré témy „ukradol“ pravici, ktorá sa ich snažila neúspešne presadiť. Príkladom je zrušenie trestnoprávnej imunity. Prizvaním rôznych inštitúcií, záujmových skupín a tretieho sektora do Rady solidarity a rozvoja budí dojem prijímania vládnych opatrení na základe spoločenskej dohody.

Vzťahy s opozíciou – Dokázal neutralizovať opozičné strany. Najskôr im ponúkol funkcie v parlamente, na ktorých sa nevedeli dlho dohodnúť. Samy tak pomáhali živiť obraz rozhádanej partie. Opozícia otrasená z volieb akoby sa ešte nezorientovala. V parlamente proti Smeru najradikálnejšie vystupuje SaS, zvyšné strany sú vlažnejšie.

Podpredseda poslaneckého klubu Smer Miroslav Číž oponuje, že opozícia, najmä Obyčajní ľudia a sčasti aj SaS riešia populistické témy. „Všimnite si, aká je štruktúra pozmeňovacích návrhov a kam zatláčajú spoločenskú diskusiu. Riešime kanalizačné poklopy a referendá, neaktuálne veci,“ mieni Číž.

Šéf poslaneckého klubu SDKÚ Ľudovít Kaník pri hodnotení sto dní vlády Roberta Fica hovorí o veľkom rozčarovaní a varuje, že zavedením najvyšších daní v regióne sa Slovensko stane investične nezaujímavou krajinou, ktorú budú investori obchádzať, čo „bude znamenať rast nezamestnanosti a zhoršovanie životnej úrovne“.

SaS prognózuje Slovensku štyri ťažké roky. Vláde vyčítala likvidáciu rovnej dane, druhého dôchodkového piliera, živnostníkov, dohodárov a že siaha na príjmy mamičkám na materskej dovolenke. Rovnako aj schválenie trvalého eurovalu, ktorým odtečú do zahraničia miliardy, ale ľudia sa budú uskromňovať tak ako už dávno nie. Sklamaný je aj Matovič, ktorý uviedol podobné argumenty.

Šéf Mostu-Híd Béla Bugár vníma sto dní vlády ako „oťukávanie s partnermi“ v Rade solidarity. Všimol si, že vláda vypustila informáciu a potom pristúpila ku korekciám svojich zámerov. Negatívne vníma zrušenie postu podpredsedu vlády pre ľudské práva a menšiny. Pozitívom podľa neho je, že sa aspoň vytvoril Úrad splnomocnenca pre menšiny. „Ale ako to bude fungovať, ešte len uvidíme,“ poznamenal.

Vladimír Baláž, prognostik SAV
Je iná vo veľa veciach, ale pravda je, že má takmer absolútnu moc a môže presadzovať aj opatrenia, ktoré hocijaká koalícia nemôže. Čiže aj tie opatrenia, ktoré sú nepopulárne, ale nutné.

Miroslav Kusý, politológ
Táto vláda je rozpačitejšia. O tom svedčí aj zmenený tón a ako hľadá spojencov a rady, ako sa dostať zo šlamastiky. Neslýchaná výzva opozícii, aby pomohla vláde dostať sa z problémov, sú novinky, ktoré nesvedčia o tom, že by bol Fico silnejší. Žiaľ, opozícia sa ukazuje rovnako bezradná a hľadá sa. Nie je schopná nastaviť účinné páky, že má právo uchádzať sa o moc.

Sylvia Porubänová, sociologička
Súčasná vláda Roberta Fica je samozrejme iná predovšetkým personálno-vizuálne. Viac mladých, neopozeraných, sľubných tvárí… V každom prípade si však myslím, že je a bude musieť byť iná najmä vzhľadom na nevídané, masívne víťazstvo vo voľbách. To je na jednej strane záväzok a zodpovednosť, na druhej príležitosť, ktorá sa v dejinách nezvykne opakovať.

László Szigeti, vydavateľ
Teraz má kultivovanejšiu rétoriku. Chýba mi oslovenie menšín Rómov a Maďarov, že aj oni sú občania tejto krajiny. Tam vidím deficit. Za lapsus považujem, že balík ľudských práv sa presunul na ministerstvo zahraničných vecí. Otázka ľudských práv sa však až v tej chvíli stane zahraničnopoli­tickou témou, keď robíme chyby a príde kritika.

Martin Slosiarik, sociológ
Tento kabinet nastúpil do inej situácie a zdá sa mi, že chce byť akčnejší. Nemusí to byť vládnutie plné kompromisov ako pri koalícii. Kým v minulosti nastupovala prvá Ficova vláda do dobrých časov po Dzurindovej vláde, tak teraz je špajza prázdna a Fico musí hľadať zdroje na šetrenie.

Miroslav Gazdík, prezident KOZ
Vládu tvorí len Smer a má väčšie možnosti riešiť veci sociálneho charakteru. Pozícia je jednoduchšia, ale zdrojov je menej. Chcem veriť, že sa to zlepší vo výbere daní a nastaví sa systém, ktorý platí aj v zahraničí, a tí, ktorí obchádzajú daňové zákony, budú postihnutí a aby bolo viac aj na školstvo či zdravotníctvo.

Ľubica Trubíniová, ochranárka a občianska aktivistka
Je ešte predčasné hodnotiť, no z prvých krokov nevidieť, že by bola iná. Na systémových, udržateľných riešeniach spoločenských problémov jej záleží zrejme rovnako málo ako tej prvej. Zoberme si napríklad otázky ľudských práv, občianskej spoločnosti, životného prostredia či školstva. Ani nehovoriac o preventívnych prístupoch a príprave na ťažké podmienky prichádzajúcej zmeny klímy a ropného zlomu.

Miroslav Tížik, sociológ Slovenskej akadémie vied
Tieto dve vlády sa nedajú porovnávať, pretože sa výrazne zmenili podmienky. Prvá Ficova vláda bola konfrontovaná so silnou mediálnou aj politickou opozíciou, teraz to tak nie je. Prvá vláda nemala takú silnú podporu ekonomickej a mocenskej loby, ako sú veľké firmy, zamestnávatelia a veľkí sociálni aktéri. Súčasnú vládu podporujú intenzívnejšie. Myslím si, že má oveľa väčšiu legitimitu, ale nižšie zásadné ciele. Predtým to bolo naopak.

Andrej Zmeček, prezident Mediálneho inštitútu
Nezdá sa mi byť nejaká iná. Skôr sa zmenili okolnosti, súperi, doba je iná. Za tých sto dní sa nová vláda ešte nestihla nejako vyfarbiť. Očakávania sú iné, aj nazeranie na vládu je iné. Uvidíme, ako sa sama s tým vyrovná, aké ciele si nastaví. To, že metódy, mentalita a vnútorné nastrojenie nie je veľmi iné, sa už ukázalo, nejaký dramatický obrat sa nedal očakávať a ani nenastal.

Martin M. Šimečka, novinár
Iná je v tom, že zatiaľ upustila od nacionalistickej rétoriky. Aj vo vzťahu k Maďarsku, aj k maďarskej menšine je oveľa opatrnejšia ako predtým a nepoužíva silné slová. Snaží sa byť ústretovejšia voči oponentom – médiám aj politickej opozícii, zmiernila jazyk. Zdá sa, že sa minimálne pokúša formulovať ľavicový program, oveľa viac ako v tom prvom období.

24 debata chyba